Corona-update: derde vaccinatie voor kwetsbare patiënten

In dit bericht leest u meer over de derde vaccinatie voor kwetsbare patiënten en over de coronamaatregelen die nog gelden in ons ziekenhuis.

Update derde vaccinatie voor kwetsbare patiënten
De overheid heeft bekendgemaakt dat specifieke patiëntgroepen in aanmerking komen voor een derde coronavaccinatie, dit gaat om mensen met een ernstig gecompromitteerd immuunsysteem – bijvoorbeeld bij transplantatiepatiënten – waarbij onvoldoende of geen immuunrespons te zien is na twee coronavaccinaties. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de verschillende patiëntgroepen beschreven die in aanmerking komen voor een derde coronavaccinatie. Ziekenhuizen mogen hun patiënten, die in deze groepen vallen, uitnodigen voor een derde vaccinatie. Patiënten worden vervolgens ingeënt bij de GGD. Als u in aanmerking komt voor een derde coronavaccinatie, ontvangt u in de maand oktober de uitnodiging van ons. U kunt vervolgens zelf een afspraak maken bij de GGD. Als u naar uw afspraak gaat, neem dan de uitnodiging en de envelop van de uitnodiging mee naar de GGD. Indien u inhoudelijke vragen heeft, vragen wij u contact op te nemen met de polikliniek waar u onder behandeling bent. Voor vragen over het maken van een afspraak verwijzen wij u naar de GGD.

Corona-update: maatregelen blijven gelden in Catharina Ziekenhuis

In het ziekenhuis hebben we te maken met veel kwetsbare patiënten. Wij vinden het belangrijk dat we onze patiënten en medewerkers zoveel mogelijk proberen te beschermen. Daarom blijft de 1,5 meter regel in het grootste gedeelte van ons ziekenhuis nog wel gelden. Alleen in de publieke ruimtes (centrale hal, openbare gangen en liften) is het niet meer verplicht om 1,5 meter afstand te houden. Wij vragen wel aan de patiënten, bezoekers en onze medewerkers om elkaars ruimte te respecteren. Dus kun je 1,5 meter afstand houden, doe dat dan.

Mondkapjes
Ook veranderen we voor nu nog niets aan ons mondkapjesbeleid. Het is niet verplicht om in publieke ruimtes een mondkapje te dragen als u geen klachten heeft. Heeft u wel klachten of zit u in thuisquarantaine? Neem dan eerst contact op met de polikliniek waar u de afspraak heeft. Wij kijken dan samen met u of de afspraak verzet moet worden. Kan de afspraak niet verzet worden? Pak dan een medisch mondkapje als u het ziekenhuis binnenkomt. Draag dit mondkapje gedurende uw gehele bezoek aan het ziekenhuis.

In de wachtruimtes geldt nog wél een mondkapjesplicht, omdat het houden van 1,5 afstand daar niet altijd mogelijk is. Patiënten en bezoekers mogen hier hun eigen mondkapje dragen. Wie geen mondkapje bij zich heeft, krijgt deze uitgereikt van een medewerker van de polikliniek.

Het is fijn dat we steeds meer terug naar normaal gaan, maar wij vragen aan iedereen om elkaars ruimte te respecteren. De maatregelen worden regelmatig geëvalueerd en als het verantwoord is, worden deze verder versoepeld. We willen echter voorkomen dat we nu gaan versoepelen en over een paar weken de maatregelen weer gaan aanscherpen. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Bezoektijden
De bezoektijden zijn aangepast vanwege het coronavirus. Bekijk hier de actuele bezoektijden.

Niet gebeld? Dan gaat uw operatie/afspraak door
U wordt gebeld als uw operatie of afspraak niet doorgaat. Als u geen telefoontje krijgt, dan gaat uw operatie/afspraak gewoon door en kunt u veilig naar ons ziekenhuis komen. Wij verzoeken u om ons niet te bellen voor informatie over uw operatie. Zo blijven wij telefonisch bereikbaar voor patiënten van wie de operatie wél is uitgesteld.

Polikliniek- en dagbehandelingen
Om de zorg toegankelijk te houden, zetten we waar mogelijk nog altijd digitale middelen in. We doen dit onder andere door telefonische consulten en via het patiëntenportaal MijnCatharina. Dit blijven we doen. Kan uw afspraak niet doorgaan? Dan wordt u gebeld.

Vragen?
Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft en doen in deze Q&A ons uiterste best om alle vragen te beantwoorden. Wij verzoeken u nogmaals om geen telefonisch contact op te nemen met het ziekenhuis om te vragen of uw afspraak doorgaat. Wij bellen u als uw afspraak niet door gaat.

© 2021 Catharina Ziekenhuis - Alle rechten voorbehouden