Webinar: Hart- & Vaatcafé 16 februari 2023

- Webinar - Meld u aan en ontvang de link.

Wat is een Hart- & Vaatcafé?
Bij een Hart- & Vaatcafé wordt informatie geven over hart- en vaat- gerelateerde onderwerpen door 2-3 deskundigen, soms aangevuld met een verhaal van een ervaringsdeskundige. Het wordt vier keer per jaar georganiseerd door het Catharina Hart- & Vaatcentrum met steeds wisselende onderwerpen.
Het doel is informatievoorziening, lotgenotencontact en laagdrempelig kennis en inzicht geven in leefstijl.

Preventie, behandeling, genezing en het omgaan met een hartkwaal, zodat de kwaliteit van hun leven zo goed mogelijk kan worden bereikt.

Sinds 2021 bieden we de informatie online aan via Webinars.
Het thema voor het Webinar van donderdag 16 februari is ‘Aortakleplijden: chirurgische behandelingen”.

“Aortakleplijden: chirurgische behandelingen”

Uitnodiging online Hart-& Vaatcafé

Datum: donderdag 16 februari 2023 van 18.30 tot 20.00 uur

De aortaklep ligt tussen de linkerhartkamer en de aorta. Deze hartklep zorgt ervoor dat het bloed niet terugstroomt naar de linkerhartkamer wanneer het hart ontspant. Via de aorta stroomt het bloed verder naar de slagaders in het lichaam.

Bij aortakleplijden werkt deze hartklep niet goed meer. Er kan een vernauwing zijn van de hartklep (aortaklepstenose) waardoor de klep niet goed meer open gaat of de hartklep sluit niet goed meer waardoor deze gaat lekken (aortaklepinsufficiëntie).

Het kan nodig zijn om een aortaklep die niet goed meer werkt te vervangen. Vaak gebeurt dit via een openhartoperatie waarbij het borstbeen geopend wordt, maar dit kan soms ook via een kleinere opening (mini-AVR) of via de lies (TAVI).

Sprekers & programma:

Joost ter Woorst, hartchirurg, vertelt over de anatomie van het hart
Kayan Lam, hartchirurg, vertelt over de mini-AVR, een operatie waarbij via een kleinere opening de aortaklep vervangen kan worden
Eén van onze interventiecardiologen vertelt over de TAVI-procedure waarbij de aortaklep via de lies vervangen kan worden

Deelname is gratis.

U krijgt na aanmelding de dag voor het Webinar een link toegestuurd waarmee u snel, veilig en eenvoudig toegang krijgt tot de livesessie. Er is ook een mogelijkheid tot het stellen van vragen.

Wilt u ook meekijken met dit Webinar dan kan dat door u aan te melden via deze link..

Bij vragen kunt u mailen naar: hartweek@catharinaziekenhuis.nl

Catharina Hart-&Vaatcentrum

Webinar Hart vaatcafe. meld je aan.