A.M.G. (Angela)  Wenting

A.M.G. (Angela) Wenting

Afdeling(en)
Geheugen onderzoek centrum (GOC)
Psychiatrie
Psychologie
Aangesteld
BIG registratienr.
39918163625

Ik ben een echte ziekenhuispsycholoog, waarbij mijn specialisatie de neuropsychologie is: het snappen van de relaties tussen lichamelijke veranderingen, emoties, gedrag en het brein. Zowel bij kinderen en jongeren, als bij volwassenen en ouderen. Vaak voer ik neuropsychologisch onderzoek uit om een beter beeld te krijgen van de hersenfuncties en de veelal onzichtbare gevolgen van mogelijke veranderingen in het brein. Ook behandel ik mensen in de omgang met hun klachten of diagnose. Om goede zorg te leveren werk ik nauw samen met de arts en andere betrokken zorgverleners. 

Naast directe patiëntenzorg, geef ik onderwijs en scholing aan psychologen, huisartsen en medisch specialisten. Eveneens ben ik actief met wetenschappelijk onderzoek en in richtlijncommissies, met als doel om de zorg samen verder te verbeteren.

Aandachtsgebieden

  • Neurodegeneratieve ziekten (dementie)
  • Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH)
  • Neuromusculaire aandoeningen
  • Neuro-oncologie
  • Post-COVID-19
  • Post-IC

Opleidingen & ervaringen

  • Post-MSc opleiding tot Specialist Klinisch Neuropsycholoog (2017-2021) RINO Groep Utrecht/Catharina Ziekenhuis/GGzE Nestor. Aandachtsgebieden: geriatrie, neurologie, kindergeneeskunde, hoofdpijn, neurospychiatrie, GeheugenOnderzoeksCentrum.
  • Werkzaam als Gezondheidszorgpsycholoog BIG (2014-2017) Libra Revalidatie & Audiologie Tilburg & Eindhoven. Aandachtsgebieden: chronische pijn, hartrevalidatie, longrevalidatie, amputatie, NAH, neuromusculaire aandoeningen, arbeidsexpertise.
  • Post-MSc opleiding tot Gezondheidszorgpsycholoog BIG (2013) RINO Zuid /Máxima Medisch Centrum. Aandachtsgebieden: bariatrie, psychiatrie, cardiologie, neonatale intensive care unit, (in)fertiliteit, obstretic high care, neurologie, ouderengeneeskunde, geheugenpoli. 
  • MSc opleiding Medische Psychologie Cum Laude (2010) Tilburg University/Máxima Medisch Centrum
  • BSc opleiding Pedagogische Wetenschappen (2007) Universiteit Utrecht
  • Gymnasium (2004) Sondervick College Veldhoven
  •  

Nevenactiviteiten

  • Post-COVID-19 Richtlijnencommissie Federatie Medisch Specialisten
  • Opleider RINO Zuid opleiding tot Gezondheidszorgpsycholoog
  • Promotieonderzoek ‘Dementia Worry in the Memory Clinic’ – Maastricht University/Alzheimer Centrum/Catharina Ziekenhuis

Lidmaatschappen

  • NIP: Nederlands Instituut van Psychologen
  • PAZ: Psychologen Academische en Algemene Ziekenhuizen
  • LVMP: Landelijke Vereniging van Medische Psychologie
  • NvGZP: Nederlandse Vereniging voor Gezondheidszorgpsychologie en haar Specialismen
  • NVN: Nederlandse Vereniging voor Neuropsychologie

Publicaties

  • Wenting, A. M. G., Gruters, A. van Os, Y. G. H. W., Verstraeten, S. M. M., Valentijn, A. M., Ponds, R. W. H. M., & de Vugt, M. E., (2020). COVID-19 Neurological Manifestations and Underlying Mechanisms: A Scoping Review. Frontiers in Psychiatry, 11, 860.
  • Wenting, A. M. G., Gruters, A. van Os, Y. G. H. W., Verstraeten, S. M. M., & Valentijn, A. M. (2020). Medisch-psychologische nazorg van COVID-19: Post Intensive Care Syndroom en andere (neuro)psychologische gevolgen. De Psycholoog, 55 (7), 40-50.
  • Rosmalen J. G. M., Wenting A. M. G., Roest A. M., de Jonge P., Bos E. H. (2012). Revealing causal heterogeneity using time series analysis of ambulatory assessments: application to the association between depression and physical activity after myocardial infarction. Psychosomatic Medicine, 74 (4), 377-86.
  • Wenting, A. M. G. (2012). Post-infarctdepressie en fysieke inspanning: een econometrisch model in een psychologisch jasje. De Psycholoog, 47 (1), 12-21.
  • Wenting, A. M. G., & Van Luit, J. E. H. (2008). Algebra in het tweede leerjaar van de HAVO; de effectiviteit van een remediërend programma. Remediaal, 8 (4), 9-20.
  • Van Luit, J. E. H., & Wenting, A. M. G. (2008). Algebra in de tweede klas van de HAVO; een effectstudie. In H. W. Bakker-Rennes, & C. M. Fennis-Poort (Eds.), Hulp bij leerproblemen; Rekenen-wiskunde (pp. G0042/1-G0042/14). Alphen aan de Rijn: Kluwer.

© 2024 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden