Jaarverslag 2014: Catharina Ziekenhuis ziet verdere toename van patiënten met complexe zorgvraag

Het Catharina Ziekenhuis behandelt steeds vaker patiënten die complexere zorg nodig hebben. Dat blijkt uit de jaarrekening en het jaarverslag over 2014 die het ziekenhuis vrijdag 29 mei 2015 publiceerde. Het ziekenhuis ziet, net als andere ziekenhuizen in Nederland, de groei in de reguliere basiszorg in 2014 stabiliseren. Maar door de concentratie van zorg nemen de complexiteit en de zwaarte van de behandelingen in het Catharina Ziekenhuis toe.

Zo werden op de speerpunten hart- en vaatziekten, kanker, nierziekten en overgewicht duidelijk meer patiënten behandeld die moeilijke ingrepen moeten ondergaan. Het ziekenhuis heeft in 2014 een positief resultaat geboekt van 7,4 miljoen euro op een omzet van 358,2 miljoen. Het weerstandsvermogen steeg verder naar 22,4 procent.

Catharina Ziekenhuis

Het ziekenhuis kijkt terug op een goed financieel jaar maar heeft wel een uitdaging voor de dag van morgen. Samen met de andere topklinische en academische ziekenhuizen voelt het ziekenhuis sterker dan voorgaande jaren, de wijzigingen in de financieringssystematiek. Tegenover de dalende tarieven in het nieuwe stelsel stond in 2012 en 2013 het transitiebedrag, ter compensatie. Ook zonder transitiebedrag is het de taak van het ziekenhuis om een financieel gezonde organisatie te blijven. Eind 2014 heeft het ziekenhuis daarom aangekondigd dat het kostenniveau structureel omlaag moet. “Met de aanhoudende druk op kostenbeheersing in de zorg en de steeds complexer wordende wet- en regelgeving, hebben we geen keuze. Het zogenaamde DOT-financieringsstelsel in de zorg is niet alleen complex, maar werkt ook vervlakkend en nivellerend. Dit is niet in het voordeel van een semi-academisch ziekenhuis als het Catharina Ziekenhuis met een groot pakket aan bijzondere medische verrichtingen. We moeten nu maatregelen nemen om ook in de toekomst financieel gezond te blijven.” aldus Paul Boomkamp, binnen de Raad van Bestuur van het Catharina Ziekenhuis verantwoordelijk voor financiën.

Verdere concentratie complexe zorg

Uit de jaarcijfers blijkt een verdere toename van patiënten met complexe zorgvraag. Het Catharina Ziekenhuis behandelt steeds vaker patiënten die complexere zorg nodig hebben.

Landelijk is het Catharina Ziekenhuis bekend om behandelingen van kanker en hart- en vaatziekten en fungeert het als een centre of excellence en last resort op het gebied van onder meer endeldarmkanker, borstkanker, buikvliesuitzaaiingen bij dikke darmkanker, hartritmestoornissen, hartklepinterventies, morbide-obesitas en slokdarmaandoeningen.

Bestuursvoorzitter Piet Batenburg: “Het Catharina Ziekenhuis vervult in de regio duidelijk een ‘academische’ functie, met name op onze gekozen strategische markten. Ziekenhuizen uit de hele regio verwijzen steeds vaker patiënten die moeilijke ingrepen moeten ondergaan door naar ons. Na zo’n ingreep gaat de patiënt vaak terug naar zijn eigen vertrouwde ziekenhuis. Die hechte samenwerking met de andere ziekenhuizen in de regio maakt het voor ons mogelijk complexe operaties te blijven doen en houdt die zorg voor patiënten in de regio beschikbaar.”

Samenwerking in de regio

De ontwikkelingen in het Nederlandse zorglandschap vragen ziekenhuizen te kijken naar hun eigen portfolio en het onderzoeken van samenwerkingsmogelijkheden. Om die reden zijn de raden van bestuur en de medische staven van de St. Anna Zorggroep in Geldrop en het Catharina Ziekenhuis eind 2013 begonnen om de mogelijkheden tot een samenwerking te onderzoeken. Onderzocht wordt of en hoe samenwerking beide partijen kan versterken en hoe de sterke punten van beide ziekenhuizen optimaal kunnen worden gecombineerd. In 2015 worden naar verwachting verdere stappen gezet om tot samenwerking te komen.

Medewerkers zorgen voor hoge patiënttevredenheid

In de CQi-Z, het instrument om ervaringen van patiënten te meten, zien we de inspanningen van onze medewerkers om een gastvrij ziekenhuis te zijn, duidelijk terug. Op de poliklinieken scoren we zelfs een 8,4. De stijgende lijn is vooral te zien op thema’s die te maken hebben met bejegening en communicatie. “Dit is een compliment aan alle medewerkers. Alle inspanningen werpen nu duidelijk vruchten af en daar mogen we trots op zijn”, aldus Batenburg. “In 2014 zijn we naast CQi-Z gestart met de verbetertool ‘Deel uw ervaring’. Een dagelijks meetinstrument waarin de patiënt ons feedback geeft na een bezoek. Structurele verbeteringen doorvoeren door CQi-Z en daarnaast dagelijks verbeteren, blijkt een goede combinatie.”

Bijzondere successen

Een aantal successen in het bijzonder is noemenswaardig, zoals het behalen van Eusoma’s felbegeerde ‘Breast Centres Certification’ voor borstkankerzorg. “We zijn het eerste Nederlandse ziekenhuis met deze Europese certificering.” Het Catharina Obesitascentrum ontving op haar beurt het Europese ‘Centre of Excellence’ certificaat, waarmee ze in Nederland nu een mooie tweede plek inneemt. Ook werd in 2014 een zevende staflid benoemd tot hoogleraar: klinisch chemicus prof. dr. Volkher Scharnhorst zal in deze rol colleges geven aan de TU/e en de samenwerking in het ‘Expertise Centrum Klinische Chemie Eindhoven’ stroomlijnen.

Bekijk het volledige jaarverslag

Het volledige publieke jaarverslag en het directieverslag kunt u bekijken op www.catharinaziekenhuis.nl/jaarverslag. Op www.jaarverslagenzorg.nl is de jaarrekening over 2014 op te vragen.