Cardiologen adviseren hartpatiënten: sabbel op ijsblokjes

De hittegolf is gevaarlijk voor de ongeveer 150.000 Nederlanders die last hebben van hartfalen (een verminderde pompfunctie van het hart). De cardiologen van het Catharina Hart- en vaatcentrum waarschuwen patiënten om de hitte niet op te zoeken en zich niet in te spannen.

Waarom vormen patiënten met hartfalen een risicogroep tijdens de hittegolf?
“Het is een feit dat het hart harder moet werken in een warme omgeving. Ook bij gezonde mensen. Maar waar een gezond hart dat extra werk wel aan kan, kan een hart met een verminderde pompfunctie het niet meer bijbenen. Dat kan de klachten – zoals vermoeidheid, kortademigheid en flauwvallen – verergeren.”

Wat adviseren jullie mensen met hartfalen tijdens deze hitte?
“Ten eerste: blijf weg uit de hitte. Probeer te zorgen dat je in een koele omgeving bent. En ten tweede: span je niet in. En het allerbelangrijkste: vermijd een combinatie van die twee. Inspanning in de hitte is echt heel ongezond voor patiënten met hartfalen.”

Ze kunnen dan een hartstilstand krijgen?
“Dat komt gelukkig niet vaak voor, maar een hartinfarct of hartstilstand is wel mogelijk, ja.”

Nog iets waar patiënten op moeten letten?
 “Ja, veel patiënten met hartfalen hebben een vochtbeperking. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld per dag maximaal anderhalve liter vocht mag drinken. Vooral voor deze groep is de hittegolf een beproeving. Drinken ze vanwege de hitte toch teveel – wat best te verklaren is –  dan kan zich vocht achter de longen ophopen, met alle gevolgen van dien. Zijn ze echter te streng in de leer en houden ze zich strak aan hun vochtbeperking, dan ligt uitdroging op de loer. Dat wil je ook niet.  Het gevaar van uitdroging is overigens nóg groter voor patiënten die ook nog plaspillen gebruiken, en dat zijn er redelijk veel. Die pillen helpen het teveel aan vocht af te voeren.  Je begrijpt dat als je nog eens extra vocht verliest door de warmte er een groot risico op uitdroging is.”

Wat adviseren jullie deze patiënten?
“Ze moeten hierin een goede balans zien te vinden. Ervaren ze klachten of is er twijfel, dan is het raadzaam om met de arts te overleggen of het verstandig is om misschien wat meer te drinken tijdens de hittegolf. Een tip die wij deze patiënten in het Catharina Hart- en vaatcentrum meegeven is: sabbel op ijsblokjes. Je krijgt dan steeds kleine beetjes vocht binnen, maar het verkoelt wel voor langere tijd.”

Het Hart- en vaatcentrum van het Catharina Ziekenhuis is het grootste in Nederland. Verwachten jullie de komende dagen een stijging in aantal patiënten?
“Wij ontvangen 25.000 patiënten per jaar, maar hebben nooit onderzocht of de temperatuur een rol speelt in het aantal patiënten dat we in een bepaalde periode zien. Daar kunnen we nu dus ook geen voorspelling van doen. Maar dat patiënten met hartfalen risico lopen deze dagen, dat is duidelijk. En dat geldt trouwens ook voor mensen met andere hartaandoeningen, zoals ernstige klepafwijkingen en vernauwde kransslagaders. Dus ik hoop dat ze echt heel voorzichtig zijn.”