Obesitas-patiënt Van Rens: ‘Ik had weer een stukje riem over in het vliegtuig’

Een half jaar geleden onderging Jon van Rens uit Zaandam een gastric bypass (maagverkleinende operatie) in het Catharina Ziekenhuis. Vorige maand wandelde ze – 39 kilo lichter – bijna moeiteloos een tocht van 20 kilometer. Met andere woorden: het gaat ontzettend goed met Van Rens.

Een dag na haar operatie vertelde Van Rens al dat ze in september de 20 kilometer lange wandelversie van de Dam tot Damloop wilde doen. En dat terwijl de toen nog 123 kilo zware Zaandamse – die speciaal vanwege haar overgewicht vanuit Noord-Holland naar het Catharina Obesitascentrum kwam – nog geen idee had wat haar allemaal te wachten stond.

Maar Van Rens hield woord en volbracht de twintig kilometer bijna probleemloos. “Ik had nog nooit zo lang gewandeld. Tijdens trainingen liep ik maximaal 8 kilometer. Daarom was ik vooraf best zenuwachtig, maar het ging boven verwachting goed. Ik vond dat het tempo eigenlijk nog wat te laag lag…”

Boven verwachting goed, dat stempel kan eigenlijk prima op het hele traject van na de operatie worden geplakt. Want Van Rens valt veel af, voelt zich steeds fitter worden, heeft geen moeite met het feit dat ze alleen nog maar kleine porties kan eten en bovenal voelt ze zich weer blij en vrolijk.

Extra kilometers

“Ik straal weer, krijg ik te horen. Zo voel ik dat ook. Ik ben vrolijk, happy. En dat was ik lange tijd niet. Mijn gewicht zat me in de weg. Nu merken ik en mijn omgeving dat ik weer de oude, vrolijke Jon ben. Eindelijk heb ik mezelf teruggevonden.”

“Echt, als ik nog voor dezelfde keuze zou komen te staan – wat natuurlijk niet gebeurt – dan zou ik deze stap meteen weer nemen. En ik zou ook weer naar het Catharina Ziekenhuis gaan. De zorg is fantastisch en je bent er echt een mens, geen nummer. Dat merk ik nu in het natraject ook. De controles zijn prettig, ze bellen mij af en toe op om te vragen hoe het gaat en als ik vragen heb, kan ik altijd bellen. En voor de geweldige zorg wil ik best wat extra kilometers maken.”

Geluksmomentjes

Het is duidelijk: Van Rens is ontzettend blij met stap die ze genomen heeft en het ziekenhuis waar ze onder behandeling is. Maar is er dan tot nu toe helemaal niets tegengevallen? Van Rens: “Nou, bijna niet nee. Misschien alleen dat ik me een beetje heb verkeken op de combinatie van operatie en nieuwe baan. Vlak na mij operatie begon ik namelijk aan mijn nieuwe job en dat bleek wel heftig. Er gebeurt zoveel tegelijkertijd in je lijf én in je hoofd. Dan is een nieuwe baan extra pittig. Maar ook dat gaat inmiddels gelukkig helemaal goed.”

En dus is het vooral genieten geblazen voor Van Rens, die iedere dag weer blij is met haar nieuwe leven. De geluksmomentjes stapelen zich sinds een half jaar dan ook op. Met als hoogtepunt? “Dat zijn er eigenlijk twee. De medaille die ik kreeg omgehangen na de Dam tot Damloop maakte me echt gelukkig en trots. Maar misschien wel het allermooiste was mijn vliegvakantie. En dan niet de vakantie zelf, maar de reis ernaartoe. Voor het eerst sinds jaren paste ik weer in een normale vliegtuigstoel. En toen de riemen vast moesten, hield ik zelfs nog een stukje riem over. Klinkt misschien gek, maar dat was echt kicken.”