‘Een directe borstreconstructie levert voor patiënt grote psychische winst op’

Het Catharina Ziekenhuis voert steeds vaker een directe borstreconstructie uit na het volledig verwijderen van de borst bij borstkanker. “Het cosmetische aspect is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Hoewel het oncologisch resultaat altijd voorop blijft staan, bespreken we de mogelijkheden direct met de patiënt”, legt chirurg Yvonne van Riet van het Catharina Ziekenhuis uit.

Met de komst van borstprotheses werd niet alleen cosmetische borstvergroting, maar ook reconstructie van een – vanwege borstkanker – verwijderde borst mogelijk. Dr. Yvonne van Riet: “Tot enkele jaren geleden was er enige terughoudendheid. De optie van een borstreconstructie werd pas langere tijd na een borst verwijderende operatie wenselijk geacht. Door betere lokale behandelingen en medicijnen, zien we bij het overgrote deel van de vrouwen dat na vijf jaar de borstkanker niet is teruggekeerd. Het cosmetische aspect is daardoor alsmaar belangrijker geworden, zeker omdat een reconstructie niets verandert aan de prognose en dat wachten om die reden dus niet nodig is.”

Samenwerking

Het Catharina Ziekenhuis heeft hier de laatste jaren sterk op ingespeeld. “Het begint allemaal met een multidisciplinaire samenwerking. De lijnen tussen de oncologisch chirurgen en plastisch chirurgen zijn hier ontzettend kort. Er is wekelijks overleg en wanneer een patiënt op de mammapoli van het Catharina Kanker Instituut binnenkomt, kan zij vaak dezelfde dag nog gezien worden door een plastisch chirurg. Deze overlegstructuur is ontzettend belangrijk. Het is namelijk meer dan enkel een prothese plaatsen. Een patiënte met borstkanker moet noodgedwongen een borstoperatie ondergaan en dat vraagt een andere begeleiding dan een patiënte die om cosmetische redenen op de polikliniek van de plastisch chirurg komt. We bespreken met elkaar hoe we het beste resultaat kunnen verkrijgen. Het oncologisch resultaat is altijd leidend maar door met elkaar de patiënt te bespreken, kijken we bijvoorbeeld ook naar hoe we de incisie voor die borst verwijderende operatie het beste kunnen zetten”, zegt Van Riet.

Plastische chirurgen maken in het Catharina Ziekenhuis al lang deel uit van het vaste behandelteam voor vrouwen met borstkanker.

Kwaliteit van leven

“Een borstreconstructie geeft bij veel vrouwen een verbetering van kwaliteit van leven”, vult plastisch chirurg dr. Maarten Hoogbergen aan. “Natuurlijk staat het oncologische resultaat altijd voorop, maar gelukkig is de laatste jaren het cosmetische aspect ook steeds belangrijker geworden. En als de kanker het toestaat, wordt een directe reconstructie meteen bespreekbaar gemaakt met de patiënt. Dat betekent dus dat de oncologisch chirurg de borst verwijdert en dat ik in diezelfde operatie start met de reconstructie”, zegt Hoogbergen. “Er is ontzettend veel mogelijk en bespreekbaar. Een directe borstreconstructie kan niet worden uitgevoerd wanneer na de operatie nog bestralingen nodig zijn. Dan wachten we liever om mogelijke complicaties te voorkomen.”

Tissue-expander

Een patiënt waarbij de borst is verwijderd en waar direct gestart wordt met een reconstructie, krijgt een zogenaamde tissue-expander geplaatst onder de borstspier. “Zo’n tissue-expander rekt de huid en spier op en maakt ruimte om uiteindelijk een definitieve borstprothese te kunnen plaatsen. Een tissue-expanderprothese is een lege ballon die een aantal weken na de operatie wordt aangeprikt en gevuld. Voordeel voor de patiënt is dat de borst niet volledig plat is na de verwijdering. Psychisch levert dit voor de patiënt grote winst op”, benadrukt Hoogbergen.