Catharina Ziekenhuis neemt nieuw Hart- en vaatcentrum in gebruik

Het Catharina Ziekenhuis heeft deze week het nieuwe Hart- en vaatcentrum in gebruik genomen. Het nieuwe centrum ligt als één van de vier speerpunten prominent aan de voorzijde van het ziekenhuis, boven de onlangs geopende entreehal. Door de slimme indeling en de aanwezigheid van state-of-the-art apparatuur zal de kwaliteit van zorg voor de hart- en vaatpatiënten nog verder verbeteren.

Zo is de doorstroming voor een patiënt met een acuut hartprobleem zo kort mogelijk gehouden. En worden complexe hartbehandelingen altijd met de allernieuwste technologie uitgevoerd. “We hebben namelijk de afspraak met onze leveranciers dat we altijd beschikken over de laatste software-updates en de nieuwste apparaten”, aldus cardioloog dr. Pim Tonino van het Catharina Ziekenhuis.

Catharina Hart- en vaatcentrum

Spoedpatiënten met een acuut hartprobleem worden direct opgenomen op de Eerste Harthulp. De Eerste Harthulp ligt op dezelfde verdieping als de bestaande Spoedeisende Hulp, Intensive Care en de Operatiekamers. “Er is nu dus één spoedlaag in het Catharina Ziekenhuis aanwezig”, aldus Tonino. Wanneer hartpatiënten een acute behandeling moeten ondergaan worden zij direct overgebracht naar één van de vijf hartcatheterisatiekamers (HCK’s) die in de buurt van de Eerste Harthulp zijn gebouwd. “Alle HCK’s zijn identiek aan elkaar. We kunnen dus flexibel werken. Vroeger konden we bijvoorbeeld maar op twee kamers pacemakers implanteren, nu kan dat op alle vijf de kamers. Bovendien beschikken we over de nieuwste apparatuur van Philips en behandelen we patiënten op alle kamers met minder röntgenstraling.” Als patiënten daarna ter observatie naar de hartbewaking moeten, verblijven zij in hetzelfde complex. Ook aan de familie van de hartpatiënt is met de komst van twee volledig ingerichte familiekamers gedacht.

Comfort voor patiënten

Behalve de slimme indeling en de state-of-the-art apparatuur is ook veel aandacht besteed aan het comfort voor de patiënten. Patiënten die een behandeling aan het hart moeten ondergaan, worden voortaan eerst opgevangen op de Hartlounge; een nieuwe afdeling in het Hart- en vaatcentrum waar zij worden voorbereid op de procedure. “Uit onderzoeken blijkt dat patiënten sneller herstellen in een prettige omgeving. En een behandeling aan het hart is voor veel mensen een ingrijpende gebeurtenis. Als zij zich in alle rust kunnen voorbereiden op zo’n behandeling, komt dat hun herstel ten goede”, aldus Tonino. Ook na de behandeling komen patiënten terug op de Hartlounge waar zij daar onder toezicht van het verplegend personeel bijkomen terwijl ze tv kijken, internetten of aan de loungetafel een magazine lezen.

Efficiënt

Patiënten die langer moeten verblijven, worden verpleegd op de Medium Care of de Hartbewaking. Beide afdelingen bevinden zich op dezelfde verdieping. Daardoor wordt er efficiënt met bedden en verplegend personeel omgegaan. De patiënten die op beide afdelingen worden verpleegd, hebben namelijk veel overeenkomsten. Verplegend personeel van de ene afdeling kan daardoor makkelijk inspringen op de andere afdeling en andersom. Ook kan flexibel met bedden worden omgesprongen, zodat meer patiënten geholpen kunnen worden in het nieuwe centrum.

Het nieuwe Hart- en vaatcentrum wordt eind 2016 feestelijk geopend.