‘Wat een betrokken dokter, een echt mensenmens.’

De 82-jarige Agaath Merks uit Schijndel was één van patiënten die is gefilmd voor de medische serie ‘Zij houden Nederland in leven’. Een programma waar de EO, 24 uur lang met verschillende cameraploegen overal in ons land patiënten en hun zorgverleners bij de meest spraakmakende, innovatieve en levensreddende operaties of behandelingen hebben gevolgd. In het Catharina Ziekenhuis is de open hartoperatie van Ricardo Verkooijen gefilmd en de alvleesklierkankeroperatie van de Schijndelse Agaath Merks. “Het is een document geworden waarvan ik hoop dat het een steun is voor toekomstige patiënten.”

“Waar ik vroeger écht alles lustte en een échte Bourgondiër was, kreeg ik vorig jaar steeds minder eetlust. Ik kon op een bepaald moment eten niet eens meer ruiken. Zelfs gebak, waar ik zo dol op was, ging er niet meer in. Met als resultaat dat ik in no-time 22 kilo afviel”, begint Agaath Merks haar verhaal. “Een lange tijd van ‘dokteren’ volgt. Er moest van alles uitgesloten worden. Zo zat ik in de stoel bij de KNO-arts en een paar weken later nam ik plaats bij een maag-darm-lever arts. Een eerste resultaat kwam aan het licht na een maagonderzoek. Er bleken ontstekingen te zitten op mijn maag en slokdarm. Opnieuw kreeg ik pillen, maar na twee weken was mijn eetlust nog niet terug. Ik werd er werkelijk gek van in die tijd.”

‘Mensenmens’

Omdat de klachten aanhielden, werd besloten een echo te maken. “Ja, toen ging het snel en kwam alles in een stroomversnelling. Daags erna hadden ze al iets gevonden en moest ik komen. Ze hadden een tumor gevonden op de alvleesklier. Maar ze vertelde mij direct dat het geopereerd kon worden. Hoe een ‘kwoai bericht ook een goei bericht’ kan zijn.” Ziekenhuis Bernhoven verwees Agaath direct door naar het Catharina Ziekenhuis. “Op 1 maart zat ik om tafel met chirurg dr. Misha Luyer. Wat is dat een ontzettend aardige betrokken dokter. Echt een ‘mensenmens’. Ik voelde me direct op mijn gemak en had alle vertrouwen in de operatie, die tien dagen later plaats zou vinden. Het was heel fijn dat er weinig tijd zat tussen de diagnose en de operatie. Piekeren was er niet bij, schouders eronder en gaan. Mijn dochters en mijn vriend zijn een enorme steun voor me geweest!”

Google glass

De tumor van Agaath Merks zat in de alvleesklier. Chirurg Mischa Luyer heeft deze verwijderd door middel van een kijkoperatie. Bijzonder aan deze operatie was dat via een rechtstreekse verbinding met Google Glass een collega-chirurg in het AMC Amsterdam live mee keek. “Voor de operatie was ik best gespannen. Het was mijn enige kans en de operatie was niet zonder risico. Het eerste wat ik zei toen ik mijn ogen open deed was ‘ik ben er nog’. Het is allemaal goed gegaan, de tumor is verwijderd en zoals het er nu uitziet, zijn er geen uitzaaiingen. Ik heb er nog een aantal jaartjes bij gekregen. Zo voelt dat echt.”

Opbouwen

Nu, bijna twee maanden na haar operatie, is Agaath weer rustig aan het opbouwen. “Ik ben nog veel moe, mijn eetlust is nog niet helemaal terug, maar ik probeer weer langzaamaan van alles te eten en neem gewoon iedere middag bewust even mijn rust. Het heeft tijd nodig. Het is ook een zware operatie geweest.”

Bekijk hier de operatie van Agaath Merks in Zij Houden Nederland in Leven.