Speciale kamers voor patiënten met extreem overgewicht in het Catharina Ziekenhuis

Eind vorige week kwam het Rotterdamse Erasmus MC in het nieuws met de bouw van speciale kamers voor patiënten met extreem overgewicht. Het Catharina Ziekenhuis beschikt sinds 2012 over deze speciale kamers. Tot 2019 worden alle verpleegafdelingen van het ziekenhuis gerenoveerd en standaard uitgerust met twee kamers per afdeling die geschikt zijn gemaakt voor mensen met extreem overgewicht.

De kamers beschikken over een extra groot bed, bredere stoelen en rolstoelen en aangepast sanitair. Bovendien zijn de deuren breder gemaakt en is bij de aanschaf van de tilsystemen boven de bedden rekening gehouden met mensen met extreem overgewicht. Genoeg redenen voor een verslaggever van EditieNL (RTL4) om een reportage te maken over deze speciale voorzieningen in het Catharina Ziekenhuis.

Obesitasverpleegkundige Marieke Aarts en chirurg dr. Simon Nienhuijs zijn over het onderwerp geïnterviewd. “Als ziekenhuis vinden wij het belangrijk dat we de zorg voor patiënten met extreem overgewicht comfortabel, maar ook zeker veilig hebben ingericht. De bedden zijn ruim tien centimeter breder en ook onze stoelen zijn ruimer. Optimale zorg, daar staan we voor in het Catharina Ziekenhuis”, zegt Aarts.

Bekijk hier de uitzending van EditieNL.