‘Ook de liefde van de patiënt gaat door de maag’

“Ruiken, proeven en genieten, dat is voor mij koken en zo moeten onze patiënten het ervaren. Je ligt al niet vrijwillig in het ziekenhuis, dan moet het eten in ieder geval smaakvol zijn. Iedere maaltijd, ook al koken we er 150 duizend per jaar, moet op smaak de deur uit”, zegt Francois Kuijpers, teamleider van de keuken van het Catharina Ziekenhuis.

Vers en smakelijk koken staat in het Catharina Ziekenhuis dus hoog in het vaandel. Geen doorgekookte groenten maar hors d’oeuvres (voorafjes) in de zomer en dagelijks smaakvolle eenpansgerechten of wereldgerechten. De patiënt heeft elke dag opnieuw een ruime keuze aan vis-, vlees- of vegetarische gerechten, zetmeelproducten, groenten en sauzen. De magie van een smakelijke maaltijd in de keuken wordt niet alleen bepaald door de hoeveelheid ervaring van de kok, het keukengerei of zelfs de ingrediënten, maar door liefde en passie voor het vak. En daar ontbreekt het niet aan in de Eindhovense ziekenhuiskeuken. Alle medewerkers van de keuken zijn een belangrijke schakel voor het eindresultaat. Want het eten dat patiënten in het ziekenhuis krijgen, speelt een belangrijke rol bij hoe patiënten hun opname ervaren en hun herstel. Natuurlijk staat de medische uitkomst voorop, maar een onsmakelijke maaltijd kan het goede gevoel behoorlijk afzwakken.

Kwaliteit

Wat voor rol speelt een gezonde, lekkere maaltijd bij het herstel? Wat beïnvloedt de smaak van het eten en hoe kun je er als ziekenhuis voor zorgen dat je zo min mogelijk eten hoeft weg te gooien? “Je kunt de kosten die voedselverspilling met zich meebrengt, beter in de verhoging van de kwaliteit van het eten stoppen. Als de maaltijd goed is bereid en er smakelijk uitziet, nodigt dit uit tot eten”, aldus Francois. Hij vervolgt: “Gepureerde worteltjes zien er bij ons ook nog echt uit als worteltjes. Presentatie is de helft van het werk.”

Behoefte van de patiënt

Daarnaast moet een maaltijd goed afgestemd zijn op de behoefte van de patiënt. “We hebben geprobeerd om de thuissituatie zoveel mogelijk na te bootsen”, benadrukt Francois. Mensen geven kort voor de maaltijd hun keuze door aan de keuken. “Vroeger gaf je een dag van tevoren al aan wat je de volgende dag wilde eten. Een ander groot voordeel van een korte doorlooptijd is dat er veel minder eten wordt weggegooid”, legt Mattie Teklenburg, coördinator van de keuken, uit. Hij vervolgt: “Ook de invoering van de broodserveerwagen op iedere verpleegafdeling heeft ervoor gezorgd dat er steeds minder wordt weggegooid en is de gemeten patiënttevredenheid flink gestegen en daar zijn we bijzonder trots op. Je stelt gewoon aan je bed het ontbijt en de lunch samen. En is 08.00 uur te vroeg, dan rijdt de wagen om 10.00 uur nog een ronde en kun je alsnog een boterham of krentenbol bestellen. En het is kraakvers, dat is het allerbelangrijkste.”

Speciale dieetkok

Afstemmen op de behoefte van de patiënt gebeurt ook in samenwerking met de afdeling Diëtiek. Mensen die ondervoed zijn, krijgen bijvoorbeeld een eiwitrijk dieet en vaker meerdere kleinere porties aangeboden. Francois: “Ook hebben we dagelijks een speciale dieetkok in dienst die menu’s op maat maakt voor mensen met bijvoorbeeld een glutenintolerantie. Dit zijn toch vier tot tien patiënten per dag. Alles draait om een snelle genezing en voeding is hierin een belangrijk aspect. Alles wat je aan de voorkant investeert, dat betaalt zich uiteindelijk weer terug, daar ben ik van overtuigd en daar blijven we in de toekomst bovenop zitten. Nog verser, nog smaakvoller, nog meer op maat waardoor de patiënt een optimale beleving heeft rondom eten en drinken in ons ziekenhuis.”

Wist u dat…

– …twee koks op een dag duizend maaltijden klaarmaken
– …er dagelijks zo’n 260 eieren worden gekookt, dat zijn 95 duizend eieren per jaar
-… er iedere dag het servies van 1350 patiënten wordt afgewassen en dat hier de vaat van het personeel en bezoekers nog niet is bijgeteld
-… er 7500 liter aan saus doorheen gaat!