‘Gezond mens heeft 1000 wensen, een ziek mens slechts 1!’

Vier patiënten van het Catharina Kanker Instituut zijn voor de tv-serie ‘Diagnose Kanker’ vorig jaar thuis en in het ziekenhuis gevolgd door een cameraploeg. Toos van den Akker – De Groot uit Odiliapeel was één van de deelnemers. Hoe kijkt ze terug op het afgelopen  jaar en nog belangrijker, hoe gaat het met haar?

Ze had het liefst zelf een serie als Diagnose Kanker willen bekijken, zodat ze wist wat haar allemaal te wachten stond. “Ik kreeg de diagnose darmkanker en had het gevoel dat ik in het diepe sprong, ik was nooit ziek en ineens kreeg ik met kanker te maken”, vertelt de 51-jarige Toos van den Akker – De Groot uit Odiliapeel. “Nu, ruim een jaar later heb ik een ding geleerd: een gezond mens heeft duizend wensen en een ziek mens slechts één.”

In april 2015 begon de achtbaan van Toos. Een grote tumor van 11 centimeter had zich genesteld in de endeldarm. “De diagnose darmkanker kwam keihard binnen, ik was ervan overtuigd dat ik dood ging.” Nadat de tumor haar darm had geperforeerd, ze met spoed werd geopereerd en de volgende dag wakker werd met een stoma, begon het gevecht tegen de kanker. “In het Catharina Ziekenhuis durfde ik weer een beetje te hopen op volledig herstel. De chemo’s en de bestralingen werden ingepland om de tumor te verkleinen en op 24 september 2015 ben ik uiteindelijk geopereerd en is er direct IORT toegepast. Ik ben dus tijdens de operatie bestraald. Op de operatietafel, terwijl ik nog ‘open’ lag. De plaats waar de tumor zat wordt dan kort en intensief bestraald.”

Gefilmd

Alles werd vastgelegd door een cameraploeg. “Ik heb het gedaan voor mensen die ook geconfronteerd worden met darmkanker. Er komt zoveel op je af, ik hoop dat deze serie ze wat houvast geeft. En ik wilde iets nalaten voor het geval het niet goed zou uitpakken met mij.” Langzaamaan krijgt Toos weer steeds meer grip op haar leven. “Ik ben nog steeds diep onder de indruk van wat me allemaal is overkomen, het heeft een grote impact gehad op het hele gezin. De glans van het leven is er voor mij af. Maar de kanker heeft mijn leven aan de andere kant ook verrijkt. Dat klinkt raar, maar ik sta heel anders in het leven. Ik ben milder geworden in mijn oordeel over veel zaken. Onbelangrijke dingen kan ik volledig aan de kant schuiven. Voor de kanker kon ik me daar vreselijk druk om maken , nu geniet ik veel meer van de kleine dingen. Die zijn veel belangrijker geworden dan ik ooit had gedacht.”

Vertrouwen

Het vertrouwen in haar lichaam is Toos volledig kwijt. “Mijn lichaam heeft vorig jaar ook niet aangegeven dat er een tumor zat van 11 centimeter. Controles in het ziekenhuis ga ik dan ook nog altijd bibberend tegemoet. Ik ben er nog niet en ik zal ook nooit meer de ‘oude’ Toos worden maar ik blijf positief.”