‘Borstkankercentrum Catharina Ziekenhuis levert zeer hoge kwaliteit’

Het Borstkankercentrum van het Catharina Ziekenhuis wilde meer dan het roze lintje. Dit roze lintje, toegekend door Borstkanker Vereniging Nederland, zegt iets over de wensen en ervaringen van vrouwen met borstkanker, maar in het Borstkankercentrum was en is ook de wens om medisch inhoudelijk getoetst te worden. Dit heeft, in 2014, geresulteerd in het internationaal erkende Eusoma keurmerk. Ook in 2015 en nu opnieuw in 2016 mag het ziekenhuis als enige ziekenhuis van Nederland, het keurmerk voeren. Volgens borstkankerexpert én voorzitter van Eusoma, professor dr. Luigi Cataliotti, behoort het borstkankercentrum van het Catharina Kanker Instituut tot de top van borstkankercentra in Europa.

Het centrum voert volgens hem met succes vaker dan gemiddeld borstsparende operaties  uit, waarbij tijdens de hele behandeling aandacht is voor het cosmetische eindresultaat. “Het centrum heeft veel aandacht voor de wensen van de patiënt”, aldus prof. dr. Luigi Cataliotti. Hij is een belangrijke speler op het gebied van borstkankerzorg in Europa en streeft binnen Europa al bijna vijftien jaar naar gecentraliseerde zorg voor borstkanker. “Het hebben van een netwerk van gecertificeerde borstkankercentra in Europa betekent een netwerk van hoogwaardige centra die ervaringen kunnen uitwisselen, aandacht voor de beste behandelingen hebben en krachten kunnen bundelen als het gaat om onderzoeksprojecten. Niet alleen onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen, maar ook oog hebben voor nieuwe technologieën. Het Catharina Kanker Instituut is een voorbeeld voor vele centra en daar mag het team trots op zijn. Het is een zeer goed georganiseerd en uitgerust borstkankercentrum”, aldus prof. dr. Cataliotti.

Hoge kwaliteit

Prof. dr. Cataliotti: “Het Catharina Kanker Instituut biedt haar patiënten een hoge kwaliteit van zorg aan en combineert dit met de nieuwste technieken en apparatuur. Kortom, patiëntenzorg op een zeer hoog niveau zonder dat ze de wensen van de patiënt uit het oog verliezen.” Op dit moment is het Catharina Kanker Instituut  het enige ziekenhuis in Nederland dat het Eusoma keurmerk  mag voeren. “Dit is een privilege voor het ziekenhuis. Want het gaat er niet alleen om dat ze aan de eisen voor certificering voldoen. Dat is één aspect. Belangrijker nog is dat het centrum continu bezig is de kwaliteit van zorg te verbeteren. En dat is goed geborgd in het borstkankercentrum; het is een continu proces. Dat zou voor de patiënt een belangrijk punt moeten zijn om te kiezen zich te laten behandelen in het Catharina Kanker Instituut. Waar ik bijzonder van onder de indruk ben, is dat het borstkankercentrum de levenskwaliteit van de vrouw, in welk stadium van de ziekte dan ook, nooit uit het oog verliest”, benadrukt hij.