Cardioloog in een slim kastje bij u thuis!

Betere zorg met meer aandacht en grote voordelen voor de patiënt en bovendien ook nog eens goedkoper. Kortom; zinnige zorg! Verpleegkundigen Wilco van Lankveld en Claire Vredegoor leveren deze zinnige zorg dagelijks op de polikliniek Cardiologie van het Catharina Hart- en Vaatcentrum. Op afstand (remote) zorg (care) verlenen wordt steeds meer de zorg van de toekomst.

Stem voor de Zinnige Zorg Award 2018!

Dit initiatief is door zorgverzekeraar VGZ genomineerd voor de Zinnige Zorg Award 2018. Zorg dat remote care deze award wint door uw stem uit te brengen via deze website: https://www.vgz.nl/zinnige-zorg-award/hartbewaking-op-afstand

Tim heeft een hartafwijking. Hij heeft een nieuwe ICD pacemaker die op afstand in de gaten wordt gehouden door cardiologie van het Catharina Ziekenhuis.

“Met remote care kunnen wij op afstand zien hoe het met een hartpatiënt gaat. Maar het werkt ook andersom; een patiënt kan op afstand ook direct laten weten als het niet goed gaat of zich zorgen maakt”, legt Wilco van Lankveld uit. “Wij kunnen dan direct handelen.” Wilco beëindigt net een telefoongesprek. Op het cardiogram waren kleine afwijkingen gezien. “Dan bellen we altijd met de patiënt om te vragen of hij zelf iets gemerkt heeft en hoe het gaat. Zo kunnen we complicaties voor zijn door tijdig in te grijpen.”

1500 patienten

Op deze manier monitort het duo dagelijks bijna 1500 patiënten met een Implanteerbare Cardioverter Defibrillator (ICD) of een implanteerbare hartritmemonitor. “Beide apparaten worden op afstand uitgelezen. Het gaat om patiënten met kamer hartritmestoornissen of waar de cardioloog deze diagnose vermoedt. De meeste wonen natuurlijk in de omgeving Eindhoven maar we houden ook patiënten uit New York en Azerbeidzjan in de gaten. Juist dat is het mooie van het systeem; als je de apparatuur hebt, verlenen we zorg via de GSM-mast”, legt Van Lankveld uit. “En dat is écht de toekomst.”

Geen hartbewaking

De ICD of de hartritmemonitor, die in het lichaam van de patiënt zit, communiceert met een kastje naast het bed van de patiënt. Via dat kastje wordt, als er afwijkende waarden zijn, een rapport verzonden naar het ziekenhuis. “In de ochtend komen die gegevens bij ons binnen en kijken wij of er bijzonderheden zijn. Wij zien of een patiënt last heeft gehad, of er een shock is toegediend, of dat er technische problemen zijn. We zijn geen hartbewaking, maar door deze continue monitoring op afstand, verleen je op een andere manier zorg die veel voordelen oplevert.

Het scheelt ziekenhuisbezoekjes. Zo hoeft een patiënt, als alles goed gaat, bijvoorbeeld maar een keer per jaar in plaats van twee keer op de poli te komen”, zegt Vredegoor. “Bovendien kunnen we een probleem eerder tackelen. Door eerder in te grijpen voorkomen we een ernstige complicatie. En niet in de laatste plaats; het werkt kostenbesparend”, benadrukt Van Lankveld, “alleen door dit soort vernieuwingen toe te passen in de zorg, kunnen we de zorg betaalbaar houden voor iedereen in de toekomst.”