SamenLoop voor Hoop Geldrop-Mierlo schenkt aan onderzoek Catharina Ziekenhuis

Dit weekend heeft de tweede editie van de SamenLoop voor Hoop Geldrop-Mierlo plaatsgevonden op de wielerbaan in Geldrop. In totaal is 55.172 euro opgehaald voor KWF. Een deel van de opbrengst gaat naar een regionaal goed doel. Dit jaar gaat het geld naar de CAIRO-6-studie van chirurg dr. Ignace de Hingh. Deze studie doet onderzoek naar de behandeling van patiënten met buikvlieskanker. Hij kreeg zondag een cheque van 5517 euro uitgereikt.

Jaarlijks krijgen 14.000 mensen de diagnose darmkanker. Zo’n 10 tot 15 procent krijgt als gevolg hiervan buikvlieskanker. “Vroeger konden we niets doen voor deze patiëntengroep, nu is de levensverwachting voor mensen met uitgezaaide darmkanker in het buikvlies gestegen van 6 naar 36 maanden. Dat is een mooie ontwikkeling”, vertelt chirurg dr. Ignace de Hingh.

Voorzitter René van Eck van de SamenLoop voor Hoop Geldrop-Mierlo en chirurg dr. Ignace de Hingh. Foto: Ronny Bron

Catharina Onderzoeksfonds

De Hingh wil met zijn onderzoek een doorbraak forceren in de behandeling van patiënten met buikvlieskanker. “Doorbraken in de medische wereld kunnen er alleen komen door onderzoek te doen naar bijvoorbeeld nieuwe behandelmethodes en technieken”, legt De Hingh uit, “en dat doen we volop. Met de TU/e en Philips als buren, biedt deze regio enorm veel kansen. Maar het doen van onderzoek kost geld. Als niet-academisch ziekenhuis ontvangen we voor wetenschappelijk onderzoek helaas geen geld van de overheid. We moeten dus steeds op zoek naar andere vormen van financiering. Ik ben daarom ontzettend blij met de cheque van de SamenLoop voor Hoop. Want iedere bijdrage helpt om de zorg te verbeteren. Binnen ons ziekenhuis hebben we daarom de Stichting Catharina Onderzoekfonds opgericht. Gedegen onderzoek zorgt voor kwaliteit en resultaat op de lange termijn. Bij een doorbraak in zo’n onderzoek brengen wij de nieuwe inzichten snel naar het bed van de patiënt. Want daar gaat het om: de zorg verbeteren.”

CAIRO-6-studie

De Hingh: “Patiënten met buikvlieskanker worden op dit moment wereldwijd wisselend behandeld. In sommige landen krijgen patiënten voor of na de operatie chemotherapie, in andere landen is het gebruikelijk om voor én na de operatie chemotherapie te geven. In Nederland zijn we vorig jaar juist gestopt met het geven van chemotherapie bij patiënten met buikvlieskanker, omdat wetenschappelijk bewijs over het nut van chemotherapie voor en na de operatie ontbreekt en de behandeling zwaar is. In de zogenoemde Cairo-6-studie kijken we welke patiënten er nu daadwerkelijk baat hebben bij chemotherapie. De komende zes jaar worden in totaal 358 Nederlandse patiënten met buikvlieskanker intensief gevolgd. De ene helft krijgt voor en na de operatie chemotherapie, de andere helft ondergaat alleen de operatie”, legt dr. Ignace de Hingh uit.