Live-uitzending prostaatkanker; kwaliteitsverbetering door samenwerking

Prostaatkanker (prostaatcarcinoom) is bij mannen de meest voorkomende soort kanker in Nederland. Per jaar krijgen ongeveer 12.000 mannen in Nederland prostaatkanker. Uroloog dr. Eric Vrijhof beantwoordde vragen tijdens App de Expert.

Wat merken mannen die prostaatkanker hebben? “Je merkt het vooral bij het plassen, de straalis niet meer zo krachtig. Dat komt omdat de prostaat verhard en wat vergroot is door een tumor. Het komt vooral voor bij wat oudere mannen, boven de 50 jaar. Maar vaak gaan mannen naar de huisarts omdat ze zich zorgen maken over hun PSA”, legt Vrijhof uit.

App de Expert – Bekijk deze uitzending over prostaatkanker terug

PSA waarde

Prostaatkanker is, als het vroegtijdig wordt gedetecteerd, goed te behandelen. Een grote prostaat hoeft niet altijd prostaatkanker te zijn. Vrijhof: “Het gaat om de PSA waarde, niet om de grootte van de prostaat. Als de PSA waarde hoog is, dan maken we een scan en nemen we een biopt. En als je er op tijd bij bent, dan zijn er verschillende behandelingen mogelijk zoals brachytherapie of een volledige verwijdering van de prostaat met de robot.”

Brachytherapie

Bij brachytherapie worden radioactieve zaadjes (Jodium-125, red) in de prostaat gebracht. Vrijhof: “De radioactieve zaadjes vernietigen de kankercellen in de prostaat, van binnenuit. Deze behandeling is vooral geschikt voor de wat jongere mannen en kent nagenoeg geen risico’s. Bij oudere mannen kun je beter heel de prostaat verwijderen. Maar deze operatie kent risico’s zoals incontinentie of impotentie. Welke behandeling we kiezen, ligt helemaal aan de patiënt.”

Samenwerking

Voor de operatie waarbij de prostaat wordt verwijderd heeft het Catharina Ziekenhuis een samenwerking met het CWZ in Nijmegen. In Eindhoven worden de patiënten gezien en vervolgens worden ze geopereerd in Nijmegen. Daar staat een speciale robot om prostaatkankeroperaties mee uit te voeren. “Ik reis met mijn patiënten mee en opereer ze in Nijmegen met de Da Vinci robot. Doordat alle operaties op dezelfde plek plaatsvinden, kunnen de resultaten van de afzonderlijke chirurgen met elkaar worden vergeleken. Doordat je dingen vaker doet, verbetert de kwaliteit”, vertelt Vrijhof.