Onderzoek TU/e en Catharina Ziekenhuis: ‘Hoe instabieler de plaque, hoe groter het risico op een herseninfarct’

Onderzoekers van het Catharina Ziekenhuis en de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkelen een handscanner waarmee artsen de samenstelling kunnen meten van atherosclerotische plaques in de halsslagader. Daarmee kunnen ze een inschatting maken van het risico op een herseninfarct. Dit kan veel patiënten een (onnodig) risicovolle operatie besparen. De techniek is naar verwachting binnen vijf jaar klinisch toepasbaar.

Patiënten die een herseninfarct hebben gehad, en die een ernstige vernauwing hebben van de halsslagader, lopen risico op een tweede infarct. “De plaque in de halsslagader kan instabiel worden en openscheuren”, vertelt vaatchirurg prof. dr. Marc van Sambeek. Hij is een van de onderzoeksleiders namens het Catharina Ziekenhuis. “Daarbij komt de inhoud van de plaque in contact met bloed. De stolsels en stukjes plaque worden meegevoerd met de bloedstroom en kunnen een tweede TIA of herseninfarct veroorzaken.” Om de kans daarop te voorkomen, kan de vernauwing worden verwijderd middels een operatie aan de halsslagader.

Lees het hele artikel op DOQ.nl.