Blog: Brekebenen opgelet; bellen en overleggen!

04 MAART 2019

Gust van Montfort
Chirurgie – Traumachirurg

Brekebenen opgelet; bellen en overleggen!

Het was iedere winter weer een traditioneel mediamomentje, de landing van de eerste gipsvlucht, vol met brekebenen die hun sportieve vakantie op de skipiste niet ongeschonden waren doorgekomen. De gipsvluchten zijn sinds vorig jaar verleden tijd omdat het aantal passagiers daalde. Toch zie ik als traumachirurg in het Catharina Ziekenhuis ieder jaar, als de sneeuw op de pistes al lange tijd is gesmolten, de nasleep van de wintersportvakantie. En ik niet alleen; ik hoor dezelfde geluiden van mijn collega’s uit andere ziekenhuizen!

De medische zorg die in het buitenland is verricht, wordt uiteindelijk bij terugkomst altijd overgenomen door mij of één van mijn collega’s in Nederland. En dan blijkt dat er helaas nog wel eens wat mis gegaan is.

Te snel geholpen

Vaak worden skiërs met een gebroken been of arm ‘snel’ geholpen in de plaatselijke kliniek. Soms is dat nodig, maar vaak is dat helemaal niet nodig of juist niet goed. Het komt dan ook regelmatig voor dat behandeling niet volgens de laatste inzichten is uitgevoerd. Dan moeten er in Nederland herstelwerkzaamheden worden verricht en in sommige gevallen één of meer heroperaties. We zien daarbij ook meer dan eens complicaties. Denk aan een lange nasleep om een wond gesloten te krijgen omdat het been of arm geen tijd heeft gehad om na het ski-ongeval te slinken. Het is niet voor niets dat we in Nederland vaak besluiten om de breuk te immobiliseren in gips of met een mitella. We geven de arm of het been rust, zodat de zwelling eerst kan afnemen, om pas later te opereren.

Enorme medische nasleep

Snel handelen ter plaatse kan voor de geschrokken skiër goed voelen, maar het kan dus een enorme medische nasleep hebben. Ik geef dan ook graag de sneeuwliefhebbers die dit weekend weer vertrekken naar de sneeuwoorden een advies mee: overleg na een ongeval – als het medisch verantwoord is – met je eigen huisarts of laat je zorgverzekeraar bellen met de traumachirurg van het ziekenhuis uit de eigen regio. Zorg voor immobilisatie van de aangedane ledemaat en neem contact op met een traumachirurg in Nederland of met je zorgverzekeraar. Overleg kan veel leed besparen!

Nederlandse normen

In de Nederlandse traumacentra is bijvoorbeeld 24 uur per dag een dienstdoende traumachirurg beschikbaar voor overleg. Kiezen voor een gipsimmobilisatie of pijnstilling kan voldoende zijn om terug te keren naar Nederland zodat een eventuele operatie hier uitgevoerd kan worden. Ik wil zeker niet zeggen dat de medische hulp in het buitenland per definitie niet goed is, maar helaas gebeurt het regelmatig niet conform Nederlandse normen met soms nare gevolgen van dien. Met een simpel telefoontje kun je jezelf een hoop ellende besparen.

Mooie wintersport.

Naar overzicht Catharina Blogs