Online je hart bewaken terwijl je slaapt!

De gegevens uit zijn ICD, een pacemaker annex defibrillator, kon hij al een tijdje vanuit huis doorzenden naar het Catharina Hart- en Vaatcentrum. En sinds anderhalf jaar maakt hartpatiënt Martien Heijnen uit Nuenen ook via zijn hoofdkussen contact. Dit keer is het een sensor in zijn longslagader die dagelijks op afstand, met apparatuur in een kussen, wordt afgelezen. Het gaat om een test om te kijken of de zogenoemde CardioMEMS een positief gezondheidseffect heeft.

Heijnen was anderhalf jaar geleden één van de eerste vijf hartpatiënten in Nederland die in één longslagader een sensor kreeg. “Aan de druk in de longslagader kan een arts zien of het hartfalen verergert”, vertelt Heijnen aan een verslaggever van het ED. “Het eerste signaal daarvoor is vochtophoping. Hartpatiënten moeten plaspillen slikken, maar dat is schadelijk voor de nieren. “Mijn nierfunctie was al tot een gevaarlijk laag niveau gedaald. Na implantatie van de CardioMEMS kon mijn arts het aantal plaspillen verminderen van drie naar één per dag.”

Regionale samenwerking

Vorige week werd bekend dat de komende tijd nog eens 340 patiënten in Nederland mee gaan doen aan deze proef. In deze regio werken het Máxima Medisch Centrum in Veldhoven en het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven nauw samen. Cardioloog Pim Tonino van het Catharina Ziekenhuis gaat de sensoren in de longslagader plaatsen. Zijn collega cardioloog Hareld Kemps van het MMC ontvangt en analyseert de ingestuurde gegevens. Naar verwachting gaan de ziekenhuizen in deze regio twinitig patiënten volgen.

Lees meer over de cardioMEMS in het Eindhovens Dagblad.