Met 5G begint ziekenhuiszorg al in de ambulance

Het Catharina Ziekenhuis gaat een belangrijke rol spelen op het gebied van zorg voor de toekomst. Samen met de gemeente Eindhoven, VodafoneZiggo en Ericsson verkent het ziekenhuis de kansen van 5G voor de stad Eindhoven. De focus ligt op nieuwe toepassingen die door 5G mogelijk worden. Centrale vraag van de samenwerking is: hoe kun je maatschappelijke uitdagingen in steden, zoals stijgende zorgbehoeftes of verkeersproblemen, oplossen met behulp van nieuwe technologieën?

Het Catharina Ziekenhuis onderzoekt in eerste instantie met de GGD ambulancedienst en Philips hoe 5G kan bijdragen aan de zorg van de toekomst. Het pilotproject heeft de naam ‘Connected Ambulances’ gekregen. “Inzet is om al tijdens de rit van een ambulance door een SEH verpleegkundige/arts ‘hulp op afstand’ te bieden bij de diagnose en voorbereiding op een behandeling”, legt Marieke van Schijndel, afdelingsmanager Spoedeisende Hulp van het Catharina Ziekenhuis, uit.

Blik in de toekomst

’Het is 11 januari 2023. Sjors, een man van 45 jaar, is om 08.15 uur op weg naar zijn werk. Rond 08.20 uur krijgt hij een hartstilstand in zijn auto en ramt, inmiddels buiten bewustzijn, de auto voor hem. Freek, de bestuurder van die auto, stapt gelijk uit en ziet Sjors onderuitgezakt achter het stuur zitten. Op de display van zijn auto ziet hij de melding ‘geen hartfunctie’. In de autogordel van Sjors zit namelijk een sensor die het hartritme van de bestuurder registreert. Freek trekt Sjors uit de auto en start met reanimeren. Een andere automobilist belt ondertussen met 112. De centralist heeft tien seconden voor dat telefoontje al twee ambulances naar de locatie gestuurd omdat de centrale een melding kreeg van een automobilist zonder hartfunctie. Ook heeft de centralist al een drone met een AED naar het kruispunt gestuurd om te assisteren bij de reanimatie. Die is er in 1,5 minuut. De ambulances krijgen dankzij slimme systemen in de stoplichten op de kruispunten direct groen licht en de automobilisten rondom die kruispunten krijgen een melding op hun smartphones of navigatie. Als de ambulances ter plaatse zijn, maken zij direct verbinding met het ziekenhuis waar op afstand direct een cardioloog op afstand meekijkt. Ondertussen bereidt het team op de Spoedeisende Hulp de komst van Sjors voor.’

Zorg van de toekomst

“Een prachtige casus die precies verwoordt wat er allemaal mogelijk is met 5G. We zitten nu nog in de oriëntatiefase maar vooral in acute situaties zal 5G een belangrijke meerwaarde zijn. Denk alleen maar eens aan de mogelijkheden van informatieoverdracht. Het zou fantastisch zijn als we al mee kunnen kijken in de ambulance of kunnen zien hoe de plaats van het incident eruit ziet. Maar ook het nog sneller doorsturen van allerlei mogelijke gegevens vanuit de ambulance gaat zorgen voor nog betere zorg. Denk aan de uitslag van een hartfilmpje of medicatie die als is toegediend. De overdracht naar het ziekenhuis verloopt sneller wat ten goede komt aan de patiënt. Op het moment dat de patiënt arriveert in het ziekenhuis, kunnen wij verder gaan waar de ambulance is gestopt”, benadrukt Van Schijndel. “Het is belangrijk dat we ons hierop gaan voorbereiden. Met behulp van 5G kan er in de toekomst op een snelle, veilige en betrouwbare manier een verbinding tot stand worden gebracht tussen plaats incident, ambulance en ziekenhuis.”

Concreet

In de pilotfase worden ideeën verzameld waarin het gebruik van 5G een rol kan spelen. Daarna wordt met de deelnemende instanties gekeken naar de haalbaarheid en start een testfase zonder patiënten. Later zullen enkele ambulances worden uitgerust met nieuwe apparatuur, die rechtstreeks communiceert met het Catharina Ziekenhuis en worden de eerste ‘on side’ toepassingen gerealiseerd.