‘Iedere patiënt verdient één medisch maatje’

Behalve de specialisten werken er nog ruim 500 medewerkers in en voor het Catharina Kanker Instituut. Wie zijn ze en wat doen ze? We vragen het deze keer aan Pascalle Beekmans, casemanager Longgeneeskunde.

“Ik heb altijd meer willen doen voor mijn patiënten. Zeventien jaar lang heb ik aan het bed gestaan en gewerkt als verpleegkundige op de afdeling Longgeneeskunde. Maar ik wilde nét dat extra stapje kunnen zetten, nog nét iets meer waarde toevoegen aan de zorg”, vertelt Pascalle Beekmans. De gedreven casemanager werkt inmiddels ruim 18 jaar in het Catharina Ziekenhuis. “Als casemanager ben je het eerste aanspreekpunt voor patiënten, een vast, vertrouwd gezicht. Ik zie de patiënt vanaf het moment dat ze de diagnose hebben gekregen. Dan begint het. Behandelingen gaan lopen, een heel leven wordt vaak op zijn kop gezet. De gesprekken die ik voer, zijn heel breed. Van medicijngebruik, tips tot een gesprek over het naderende einde. Ik ben er van overtuigd dat het heel belangrijk is dat een patiënt gekoppeld wordt aan een vast gezicht. Soms moet je gewoon even je emmer leeg kunnen gooien, even je gal spugen of gewoon even een luisterend oor hebben. Een ‘medisch maatje’. Door mijn jarenlange ervaring op de vloer, aan het bed van de patiënt, weet ik waar de ‘ worstelingen’ vaak vandaan komen”, legt Pascalle uit. “Iedereen gaat anders met zijn ziekte om. Sommige patiënten hebben helemaal geen behoefte aan extra gesprekken. Dan blijf ik op de achtergrond en volg ik vanaf een afstand het behandeltraject.”

Spin in het web

Haar rol als casemanager omschrijft ze zelf liever als ‘ spin in het web’. “Mijn doel is dat patiënten zich gehoord voelen, niet verdwalen in het doolhof van verschillende instanties. Ontzorgen van de patiënt is voor mij een sleutelwoord. Ik wil voorkomen dat de patiënt onnodig wordt belast, er gaten vallen in de overdracht maar vooral luisteren of de zorg aansluit op de gewenste kwaliteit van leven, dat is een heel belangrijk gegeven”, benadrukt ze.

Kleine moeite, groot gebaar

Werken als casemanager geeft Pascalle veel voldoening. “Je bouwt een band op met patiënten. Dat ik er mag zijn voor ze, in welke fase dan ook en iets kan betekenen, geeft mij voldoening. Je maakt als casemanager een ander stuk zorg mee. We zeggen altijd; één telefoontje is een kleine moeite, maar in mijn functie is dit vaak een groot gebaar! Dat is bijzonder.“

Deel deze pagina

Nieuwsoverzicht Catharina Ziekenhuis