Pannenkoeken zorgen voor een stralend gezin

De kerstdagen van Kevin Visser (27), zijn vrouw en twee dochters zien er dit jaar anders uit dan normaal. Kevin ligt nu 10 weken in het Catharina Ziekenhuis en hij viert de feestdagen noodgedwongen in zijn ziekenhuiskamer. De wensboom van het ziekenhuis bracht hem een lichtpuntje: een mooi gedekte tafel in het restaurant waar hij met zijn gezin pannenkoeken mag eten.

10 weken geleden werd Kevin opgenomen vanwege abcessen bij zijn gal. Sinds een week voelt hij zich stukken beter, maar dat hij een pechjaar achter de rug heeft is duidelijk. Op de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten is Kevin dan ook een bekende patiënt geworden. “Als ik een onderzoek heb, word ik opgehaald door een vrijwilliger. Na een tijdje begonnen de vrijwilligers mij te herkennen. Een van die vrijwilligers, Marijke, vertelde dat er in december een wensboom in het Catharina Ziekenhuis staat. Marijke zei: je bent hier nu al zo lang, je mist Sinterklaas, Kerst en misschien Nieuwjaar, waarom hang je niet een wens voor jezelf op? Bijvoorbeeld pannenkoeken eten in het restaurant, of iets anders wat leuk is met je kinderen, het kan gewoon!”

Weg uit de hectiek

Kevin moest er even over nadenken, maar het idee begon al snel te kriebelen. “Het is zo fijn om even een moment met mijn gezin te hebben. Mijn vrouw staat er nu alleen voor thuis: kinderen zorgen, schoonmaken, werken, oppas regelen en ze komt dagelijks bij mij langs met de kinderen. Het is een hectische periode. Een keer belde mijn oudste dochter huilend op dat ze papa mist. Ik kan je verzekeren: dat doet wat met je. Daarom heb ik besloten om een wens op te hangen in de wensboom. Ondanks dat we mijn ziekenhuiskamer hebben opgevrolijkt met kerstversiering, is het zo fijn om even van de kamer af te zijn en met zijn vieren samen te genieten. We eten thuis zelden pannenkoeken, dus we hebben onze favoriete varianten opgegeven: met appel en spek, de kinderen een met poedersuiker!”

Dankbaar

Kerst is voor de familie Visser erg belangrijk. Kevin vertelt: “Wij vieren altijd kerst met de hele familie, maar de familie is nu niet compleet. Ik gun het ze om tóch kerst te vieren, maar ze willen het zelf niet zo uitgebreid als normaal vieren. Ze komen daarom naar het ziekenhuis, zodat we tijdens deze dagen toch samen zijn. Daarom ben ik de medewerkers van het ziekenhuis erg dankbaar. Er wordt goed voor mij gezorgd én mijn wens is in vervulling gegaan.”

In de weken voor Kerst staat in de centrale hal van het Catharina Ziekenhuis een wensboom waar patiënten en bezoekers wensen mogen ophangen. Kan een wens in of door het ziekenhuis worden vervuld? Dan helpen de medewerkers van het ziekenhuis met het vervullen van deze wens.