“Wintersportzon gevaarlijker dan zomerzon”

Skibroek, dikke jas, skischoenen, skipas, accommodatie: je moet aan nogal wat dingen denken voor je op wintersport gaat. Maar vergeet ook zeker je zonnebrandcrème niet, adviseert Herm Martens, dermatoloog in het Catharina Ziekenhuis. “Want in de bergen kan de zonkracht veel sterker zijn dan op zeeniveau.”

Waarom is de zon in de bergen zoveel krachtiger?

“De zon geeft met zonlicht ook uv-straling af. Deze uv-stralen komen vanaf de zon richting het aardoppervlak. In dit traject zijn drie factoren die in de bergen een extra invloed hebben op de sterkte van deze straling. 1. Schone lucht. Stofdeeltjes in minder schone lucht houden een deel van de UV-straling tegen. In de schone lucht in de bergen kunnen de uv-stralen ongehinderd passeren. 2. Weerkaatsing van uv-stralen door de sneeuw. Ruim tachtig procent van de straling kaatst weer terug. 3. Wolken. Een wolkendek kan fungeren als filter voor de uv-straling. Echter, het kan ook zijn dat het juist de straling die vanaf de sneeuw is teruggekaatst nogmaals tegenhoudt en daardoor juist de sterkte van de zon weer doet toenemen! Dit alles maakt dat op 2000 meter de straling ruim 30 procent sterker is dan op zeeniveau.  De kans op verbranden is dus erg groot; en we weten; dat kan huidkanker veroorzaken.”

Maar tijdens wintersport ben je dik ingepakt. Alleen het hoofd komt in de zon. Dan loop je toch veel minder risico?

“Klopt. Dat wil zeggen, het risico op huidkanker of andere vervelende invloeden van de zon is beperkter in oppervlak, want de meeste huid zit immers onder de kleding. Op de delen die blootgesteld worden aan de zon (het gezicht) is het risico groter, omdat de uv-straling sterker is. Dus je kan gerust stellen dat de wintersportzon gevaarlijker is dan de zomerzon.”

Met andere woorden, ook op wintersport moet je je heel goed insmeren?

“Zeker weten. Want behalve de sterkere straling, heeft je huid in de winter vaak nog geen natuurlijke bescherming opgebouwd. Door regelmatig korte tijd in de zon te zijn word je bruin en dat zorgt voor bescherming. Maar voor mensen op wintersport gaan hebben ze vaak een tijdje niet veel zon gezien, dus is de natuurlijke bescherming weg. Dus het is belangrijk om heel goed te smeren, om de twee uur (liefst nog vaker) en met een hoge factor.”

Heeft het zin om als voorbereiding een zonnebankkuurtje te doen om zo de natuurlijke bescherming wat te verhogen?

”Nee. In een zonnebank zitten vooral uvA-stralen. Deze stralen leveren vaak een snelle bruining, maar blijft maar kort behouden. De bescherming en bruining die ontstaat door uvB- stralen is veel belangrijker en langduriger. Omdat deze uvB-stralen nauwelijks in zonnebanken zitten, heeft een kuur voor de vakantie geen zin.”

Kan ik voor de wintersport dezelfde zonnebrandcrème gebruiken als tijdens de zomervakantie, of zijn er speciale middelen voor op wintersport?

”Dezelfde principes gelden zowel in de winter als in de zomer. Regelmatig smeren – wel vaker dan in de zomer gezien sterkere straling – met een hoge factor en zorgen voor een bescherming tegen zowel uvA als uvB. Maar dat staat gelukkig duidelijk op de verpakking tegenwoordig.”

Nog andere aandachtspunten?

“Ja, vergeet vooral je ogen niet. Door de weerkaatsing van de zon (uv-stralen) kan je hoornvlies geïrriteerd raken. Dit kennen we ook wel als sneeuwblindheid. Dit kan veel pijn doen en je kunt er een paar dagen flink last van hebben. Dus draag altijd een goede skibril met uv-filter of uv-werende sportzonnebril die ook aan de zijkanten beschermt.”