Eerste HipWalk Nederland groot succes

De eerste HipWalk in Nederland is zaterdag 25 april succesvol verlopen. Fanatieke deelnemers en enthousiaste toeschouwers zorgden voor een sfeervolle loop bij de Karpendonkse Plas in Eindhoven. Tijdens deze wandeltocht hebben tientallen mensen met een knie- of heupprothese laten zien hoe conditioneel sterk zij zijn en hoe goed zij kunnen bewegen met het kunstgewricht. Rode Kruis Eindhoven kreeg na afloop een cheque ter waarde van 1.874 euro overhandigd.

De afdelingen orthopedie van het Catharina Ziekenhuis en Máxima Medisch Centrum organiseerden deze eerste Nederlandse editie van de HipWalk, waarvoor zich 41 deelnemers hadden aangemeld. Deelnemers lieten zich sponsoren door familie en vrienden. De opbrengst van de sponsorloop gaat naar het Rode Kruis Eindhoven en is bestemd voor het project ‘Hulp aan ouderen’.

Fantastisch!

Het deelnemersveld liep uiteen van ouderen met rollator tot een heuse hardloper. In een ronde van 600 meter konden de lopers in hun eigen tempo laten zien waartoe zij in staat zijn. De heer Van Dijk, in het dagelijks leven SRV-man, maar bij de Hipwalk de enige hardloper: “Fantastisch dat artsen en verpleegkundigen dit organiseren voor alle lopers.”

HipWalk Catharina ZiekenhuisOrthopeed Rob Janssen loopt een rondje mee met mevrouw Jansen.

Mevrouw Jansen is 78 jaar en heeft twee knieprotheses en een heupprothese. Dat weerhoudt haar er niet van om nog veel te bewegen; zo fietste ze vorig jaar nog vijfduizend kilometer.  Ze ging voor twee rondjes, maar vergezeld door haar orthopeed Rob Janssen loopt ze een rondje extra. Rob Janssen: “Mooi om de betrokkenheid te zien van familie en vrienden die zijn komen aanmoedigen.”

HipWalk

Met de HipWalk vragen de orthopeden aandacht voor het belang van bewegen bij ouderen, in het bijzonder mensen met een heup- of knieprothese. Orthopeed Coen Jaspars: “Regelmatig bewegen is goed voor het fysieke en mentale gestel. Mensen die bewegen zijn in principe gezonder. Daarnaast kan lichamelijke activiteit ervoor zorgen dat je minder pijn hebt en beter kunt omgaan met pijn.”

Bewegen is een belangrijk onderdeel van het revalidatietraject na een orthopedische operatie. De avond na de operatie komen mensen al uit bed en komen zij in beweging onder begeleiding van een fysiotherapeut. Binnen zes tot twaalf maanden na de operatie kunnen de meeste mensen weer een uur wandelen. Iets wat zij voor de operatie voor onmogelijk hielden. Ook fietsen en zwemmen zijn goede manieren om in beweging te blijven voor mensen met een heup- of knieprothese.