‘Ze leggen je hele borstkas open, dat is best een eng idee’

Al twintig jaar lang was Marius Kokx (79) onder controle bij de cardioloog wegens een verstopping in de kransslagader. De Veldhovenaar hoopte dat hij de problemen met medicijnen de baas kon blijven, maar dat was helaas niet het geval. Op 11 februari van dit jaar onderging hij een bypassoperatie in het Catharina Hart- en vaatcentrum.

Zo’n beetje heel 2014 liep Kokx rond met pijn op de borst. Pijn die hem steeds meer belemmerde in zijn dagelijks leven. Toen zijn vaste cardioloog een hartkatheterisatie uitvoerde bleek de verstopping waar hij al jaren mee kampte  zeer ernstig te zijn geworden. “Voor dotteren was het al te laat”, vertelt Kokx. “De enige optie was een bypass, een open hartoperatie dus. Ja, dat was heel erg spannend. Het is toch een flinke ingreep. Ze leggen je hele borstkas open, dat is best wel een eng idee.”

Voor deze operatie werd Kokx vanuit zijn eigen ziekenhuis doorverwezen naar het Catharina Ziekenhuis, het grootste hartcentrum van Nederland. Tijdens een ruim vier uur durende operatie waren uiteindelijk vijf omleidingen nodig omdat de kransslagader op meerdere plaatsen verstopt was.

Een pittige operatie dus, waar de kranige Kokx, die in juni tachtig wordt, goed van herstelt. “De operatie is heel goed gegaan en de nazorg in het Catharina Ziekenhuis was ook perfect. Ik zit nu nog midden in een hartrevalidatieprogramma, want na zo’n ingreep is de conditie helemaal nul. Maar ik voel me nu al behoorlijk goed.”

“Ik ben een echt buitenmens en komende zomer hoop ik weer met mijn vriendin mooie fietstochten te kunnen maken. We fietsen graag in de regio. We hebben een mooie route van een kilometer of 45 die we graag rijden. Lekker picknicken in het Leenderbos en daarna ergens een trappist van het vat drinken. Heerlijk. Vorig jaar ging dat steeds minder goed door die pijn op mijn borst. Komende zomer gaat dat weer lukken, daar ben ik heel optimistisch over.”

“Eigenlijk mag ik wel zeggen dat ik er door de operatie alleen maar op vooruit gegaan ben. Ik slikte de laatste jaren veel medicijnen, maar de meeste van die pillen hoef ik nu niet meer te nemen. En ik krijg steeds meer energie. Ja, ik voel me als herboren. Mooi als je dat op je 79ste kan zeggen…”