Borstkankerchirurgen nemen kijkje in Mammacentrum Catharina Ziekenhuis

Drie borstkankerchirurgen en enkele mammacareverpleegkundigen uit drie verschillende Santeon ziekenhuizen namen dinsdag 1 december een kijkje in de keuken van het Mammacentrum in het Catharina Ziekenhuis. De Santeon ziekenhuizen – een samenwerkingsverband tussen zes topklinische ziekenhuizen in Nederland – vinden dat de kwaliteit van de zorg bij patiënten met kanker nóg beter kan. Daarom delen medewerkers uit de aangesloten ziekenhuizen continu kennis en ervaringen om van elkaar te leren en om inspiratie op te doen.

Hoewel de kwaliteit van zorg in Nederland in vergelijking met andere landen relatief hoog is, is er op veel aspecten verbetering mogelijk en nodig. Om sneller tot betere zorg voor patiënten te komen, werken de artsen en verpleegkundigen in Santeon-verband nauw met elkaar samen. Meerdere keren per jaar kijken ze bij elkaar ‘in de keuken’. Dat is de basis voor continue verbetering van de kwaliteit van de borstkankerzorg.

Eino van Duyn (MST), Luc Strobbe (CWZ), Yvonne van Riet (Catharina Ziekenhuis) en Hille Witjes (OLVG)Eino van Duyn (MST), Luc Strobbe (CWZ), Yvonne van Riet (Catharina Ziekenhuis) en Hille Witjes (OLVG)

Eusoma en IORT-mamma

De chirurgen en de mammacareverpleegkundigen uit het Medisch Spectrum Twente (MST) uit Enschede, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) uit Nijmegen en het OLVG uit Amsterdam kregen vandaag meer te horen over het borstkankercertificaat Eusoma; een internationaal borstkankerpredicaat dat het Catharina Ziekenhuis als eerste en tot nu toe enige in Nederland heeft behaald. Daarna keken de chirurgen mee met een IORT-operatie, waarbij een vrouw met borstkanker tijdens de operatie eenmalig met een hoge dosis wordt bestraald. Gezond weefsel wordt hierbij volledig gespaard en de serie bestralingen die na een reguliere operatie zou volgen is hierdoor overbodig. De operatie duurt slechts 1,5 uur en de patiënt kan dezelfde dag nog naar huis. Zo’n operatie wordt slechts in twee ziekenhuizen in Nederland, waaronder het Catharina Ziekenhuis, uitgevoerd.