Hoogleraar en cardioloog Lukas Dekker: ‘Eindhoven heeft een jarenlange samenwerkingstraditie tussen medici en technici’

Op de TU/e (Technische Universiteit Eindhoven) werken ‘scalpels’ (medici) en ‘schroevendraaiers’ (techneuten) al jarenlang samen. Volgens Dekker werkt dat zo goed, omdat ze elkaars taal spreken en ze tegen vergelijkbare uitdagingen aanlopen. Het grootste obstakel daarbij is het omgaan met de gigantische hoeveelheid data en het gebruik hiervan in de praktijk.

Nieuwe technologieën maken het makkelijker om de patiënt centraal te stellen, vertelt Dekker aan de Hartstichting. “We weten al jaren dat ‘voorkomen beter is dan genezen’, en toch worden dokters nog steeds betaald om te behandelen, niet om behandeling te voorkomen. Met moderne data-analyse kunnen we echt inzetten op de toekomst.” Maar hij stelt ook dat zowel patiënten en artsen moeten wennen aan de mogelijkheden en voorzichtig moeten zijn. Tegelijkertijd moeten de ontwikkelingen echter niet worden vertraagd, aldus Dekker. Maar hoe zorg je daarvoor?

Betere oplossingen

Volgens Dekker moeten medici en ingenieurs de samenwerking zoeken en van elkaar leren. De ouderwetse reactie op een probleem, bijvoorbeeld overlijden na een grote ingreep, is verpleegkundigen nog meer ronden laten maken. Nog meer meten en nog meer registreren. Ingenieurs hebben hier soms betere oplossingen voor. Andersom moeten technologen leren dat het om de patiënt gaat en niet om het ontwikkelen zelf.

e/MTIC, het Eindhoven MedTech Innovation Centre, speelt een centrale rol bij de samenwerking die Dekker voor ogen heeft. Dit is de samenwerking tussen TU/e, Philips, Máxima Medisch Centrum, Expertisecentrum Kempenhaeghe en het Catharina Ziekenhuis. Dit moet leiden tot meer technische vernieuwing in de gezondheidszorg. Binnen het consortium zijn zo’n honderd TU/e promovendi aan het werk samen met een vergelijkbaar aantal experts en wetenschappers van TU/e, Philips en de ziekenhuizen. De afgelopen 15 jaar werkten de partijen al bilateraal samen in projecten met verschillende focusgebieden. De partners verwachten dat de intensieve samenwerking tussen kliniek, -wetenschap en industrie de ontwikkeltijd van research tot resultaat voor de patiënt aanmerkelijk verkort.

Lees hier het hele interview.