Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen MijnCatharina

Wat is MijnCatharina?

MijnCatharina is een persoonlijke en beveiligde omgeving voor patiënten van het Catharina Ziekenhuis. Hier kunt u zelf 24 uur per dag, 7 dagen per week uw afspraken inzien, vragen stellen aan uw zorgverlener en delen van uw medisch dossier bekijken. Deze informatie wordt opgehaald uit het elektronisch patiënten dossier (EPD). In het EPD registreren de zorgverleners die u behandelen uw actuele gegevens.

Wat kunt u met MijnCatharina?

  • Uw persoonlijke gegevens en gedeeltes van uw medisch dossier bekijken;
  • Met een verwijzing van uw huisarts zelf een afspraak inplannen;
  • Inzien welke afspraken er gepland staan in het Catharina Ziekenhuis;
  • Inzien welke medicijnen u gebruikt;
  • Uitslagen bekijken;
  • Brieven inzien die door het ziekenhuis naar u, uw huisarts of een andere zorgverlener zijn verzonden;
  • Een herhaalrecept voor medicijnen aanvragen;
  • Een vraag stellen aan uw zorgverlener via e-consult.

Bekijk ook de video over de verschillende functies in MijnCatharina.

Wat heeft u nodig om in te loggen?

U kunt MijnCatharina raadplegen via een computer, laptop of  tablet. Om in te kunnen loggen heeft u ook een DigiD nodig.

Hoe vraag ik een DigiD aan?

Op de website www.digid.nl kunt u een DigiD-code aanvragen.

Moet ik mezelf aanmelden voor MijnCatharina?

Nee, u hoeft zichzelf niet aan te melden voor MijnCatharina. Een DigiD is voldoende om in te kunnen loggen.

Hoe log ik in op MijnCatharina? 

Stap 1

Ga naar www.catharinaziekenhuis.nl 

Stap 2

Klik op ‘MijnCatharina’ en vervolgens voor ‘Inloggen met DigiD’ om op het invulscherm van DigiD te komen.

Stap 3

Om toegang te krijgen tot het MijnCatharina kiest u voor ‘Inloggen met DigiD app’ of ‘Inloggen met DigiD met een extra controle via sms’.

Inloggen met controle sms

Als u inlogt met controle via sms vult u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. U ontvangt direct een code per sms op uw mobiele telefoon. Als u die invult, bent u ingelogd op MijnCatharina.

Inloggen met DigiD app

Als u inlogt met de DigiD app vult u uw gebruikersnaam in. Met uw mobiele telefoon of tablet start u de DigiD app en scant u de QR-code. Op de app vult u uw wachtwoord in. U bent nu ingelogd op MijnCatharina.

Bekijk ook de video over inloggen met DigiD op MijnCatharina.

Hoe kan ik uitloggen in MijnCatharina?

U logt uit bij MijnCatharina door rechtsboven op ‘Uitloggen’ te klikken.

Wanneer u 15 minuten niets doet in MijnCatharina, wordt u automatisch uitgelogd. Alle informatie die niet verzonden of niet opgeslagen is, gaat dan verloren.

Kan ik iemand machtigen voor het gebruik van MijnCatharina?

Nee, toegang is strikt persoonlijk en patiëntgebonden.

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?

Uw telefoonnummer, e-mailadres,  woonadres en zorgverzekering kunt u zelf wijzigen. Zijn er overige wijzigingen? Geef deze aan ons door. Dat kan op de polikliniek waar u in behandeling bent of bij de balie Patiëntenregistratie in de centrale hal van ons ziekenhuis.

Wat wordt er geregistreerd als ik MijnCatharina gebruik?

Wij willen graag weten hoe vaak MijnCatharina wordt gebruikt. Daarom registreren wij - op een veilige manier - elke keer dat u inlogt. De gegevens die u invoert in MijnCatharina kunnen worden opgenomen in uw medisch dossier.

Hoe maak ik veilig gebruik van MijnCatharina?

  • Log uit op het moment dat u MijnCatharina niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser (internetpagina).
  • Ga zorgvuldig om met afdrukken die u maakt van uw gegevens.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bewaar deze daarom op een veilige plek.
  • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Iedereen die toegang heeft tot uw computer, kan in dat geval namelijk uw inlognaam en wachtwoord vinden.
  • Zet uw computer op slot (screensaver) als u ervan wegloopt. Voorbijgangers kunnen uw gegevens dan niet (direct) zien als u even weg bent van uw computer.
  • Gebruikt u draadloos internet (WiFi)? Zorg er dan voor dat uw internetmodem of router beveiligd is met een beveiligingscode (encryptie), zodat niet iedereen van uw internetverbinding gebruik kan maken. In de handleiding van uw apparatuur staat hoe u dit kunt doen. 

Hoe kan ik via MijnCatharina een afspraak maken?

Als u na het bezoek aan de huisarts een (zorgdomein)verwijzing heeft gekregen voor een specialisme in het Catharina Ziekenhuis, kunt u via MijnCatharina een afspraak inplannen. Dit staat dan vermeld op de verwijzing met een zogenoemd ZorgDomein-nummer. Als dit van toepassing is, kan dit op 2 manieren: inloggen met het ZD-nummer of inloggen met DigiD en vervolgens een afspraak maken met het ZD-nummer:

Stap 1

  • Log in met het ZD-nummer (website: direct afspraak maken met ZD-nummer)
    OF
  • Log in op MijnCatharina via www.catharinaziekenhuis.nl en Klik op ‘Agenda’ in het beginscherm. Klik daarna in grijze menu op ‘Verwijzing inplannen’.

Stap 2

Kies hier de mogelijkheden die van toepassing zijn op de afspraak. Bij meer opties is het mogelijk om te zoeken op een specifieke dag, datum of tijdstip.

  • Klik op ‘Plan deze afspraak’. Er verschijnt een samenvatting van de gekozen afspraak.
  • Klik op ‘Volgende’ om de afspraak definitief te maken en te bevestigen.
  • Klik op ‘Aankomend’ om uw aanstaande afspraken in het Catharina Ziekenhuis te zien.

Hoe kan ik via MijnCatharina een afspraak wijzigen? 

  • Log in op MijnCatharina via www.catharinaziekenhuis.nl en klik op ‘Agenda’ in het beginscherm. Klik daarna op ‘aankomende afspraken’ vervolgens kunt u bij de afspraak op ‘Wijzigen’ klikken.

Welke medische gegevens uit het verleden kan ik zien in MijnCatharina?

In MijnCatharina kunt u alle medische gegevens bekijken, behalve: behandelverslagen, uitslagen (exclusief labuitslagen, die zijn wel zichtbaar) en brieven.

Welke brieven kan ik bekijken in MijnCatharina?

In MijnCatharina vindt ubrieven over uw medische situatie die zijn verstuurd na 30 november 2018. Dit kunnen brieven zijn die gericht zijn aan uzelf, maar ook brieven die naar uw huisarts of een andere zorgverlener zijn verstuurd. De nieuwste brieven staan bovenaan. U kunt een brief inzien door op de brief in het overzicht te klikken.

Welke patiëntenfolders kan ik bekijken in MijnCatharina?

Uw zorgverlener kan patiëntenfolders die voor u belangrijk zijn in MijnCatharina klaarzetten. U vindt ze onder het kopje ‘patiëntenfolders’.

Mijn medicatieoverzicht is niet compleet. Hoe kan dat?

Het medicatieoverzicht bestaat uit de gegevens die in ons ziekenhuis bekend zijn. Het kan zijn dat dit overzicht afwijkt van de medicijnen die u gebruikt, bijvoorbeeld als u via de huisarts nog andere medicijnen voorgeschreven heeft gekregen.

Hoe kan ik mijn medicatieoverzicht wijzigen of aanvullen?

Wijzigingen kunt u telefonisch of via MijnCatharina (tabblad dossier, medicatie: ‘vraag aan apotheek’ doorgeven aan de polikliniek waar u onder behandeling bent

Hoe kan ik via MijnCatharina een herhaalrecept aanvragen?

Een herhaalrecept aanvragen kan:

  • alleen bij de medicatie waar in het medicatieoverzicht ‘Herhaalrecept’ achter staat.
  • alleen voor actieve medicatie. Voor een herhaalrecept van gestopte of ontbrekende medicatie kunt u telefonisch of via een regulier e-consult contact opnemen met de polikliniek waar u onder behandeling bent.
  • Alleen voor medicatie die door de professional uit het ziekenhuis aan u is voorgeschreven.

Stap 1

Wilt u een herhaalrecept aanvragen? Klik op ‘Dossier’ en vervolgens in het grijze menu op ‘Medicijnen’.

Stap 2

Zoek het medicijn op waarvoor u een herhaalrecept wilt aanvragen en klik op ‘Herhaalrecept aanvragen’.

Stap 3

U kunt kiezen naar welke locatie u het recept wilt laten opsturen. Kiest u het specialisme dat de medicatie heeft voorgeschreven.

Aangevraagde herhaalrecepten zijn terug te vinden bij de verstuurde e-consulten.

Let op - U krijgt binnen drie werkdagen een e-consult bericht terug met een datum wanneer u het herhaalrecept kunt ophalen. Wacht altijd eerst dit bericht af. Indien het specialisme uw aanvraag niet kan verwerken dan wordt u hierover geïnformeerd.

Welke uitslagen kan ik zien in MijnCatharina?

In MijnCatharina vindt u de uitslagen van verschillende onderzoeken die zijn gedaan. Bijvoorbeeld laboratoriumuitslagen van bloedonderzoek, urineonderzoek, weefselonderzoek of onderzoek in het maagdarmkanaal. Van beeldvormend onderzoek (zoals een echo of MRI) vindt u alleen de verslagen en geen beeldmateriaal (foto’s of filmpjes).

Houd er rekening mee dat alle uitslagen met een vertraging van zeven werkdagen te zien zijn. Uw behandelend arts vertelt u wat de uitslagen betekenen. U bepaalt zelf of u de uitslagen voorafgaand aan uw afspraak met de arts wilt bekijken.

Maakt u zich zorgen? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent. U kunt ook een vraag stellen aan uw arts via een e-consult.

Wat is een e-consult?

Met een ‘E-consult’ kunt u een bericht sturen met een vraag aan uw zorgverlener. U kunt hierbij denken aan:

  • leefstijladviezen en -vragen;
  • vragen over (bijwerkingen van) medicijnen;
  • vragen over (uitslagen van) een onderzoek;
  • vragen over een eerder consult.

Een e-consult kan alleen worden verzonden als de polikliniek deze optie voor u heeft aangezet. U ziet dan de blauwe knop ‘Start nieuw E-Consult’. Ziet u de knop niet, neemt u dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent en vraag of deze optie voor u aangezet kan worden. Dit kan telefonisch. U vindt alle telefoonnummers op www.catharinaziekenhuis.nl/contact

Wie beantwoordt een e-consult?

Uw e-consult komt binnen bij een medewerker van de polikliniek. Deze beantwoordt uw vraag zelf als de vraag niet medisch is of stuurt uw vraag door naar de zorgverlener die uw medische vraag kan beantwoorden.

Wanneer krijg ik antwoord op een e-consult?

Nadat u een vraag heeft gesteld via een e-consult, krijgt u voor het einde van de volgende werkdag een antwoord. Bij een spoedvraag is een e-consult niet geschikt. Neem bij spoed telefonisch contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent of bel uw huisarts.

Krijg ik automatisch een melding als ik een antwoord krijg op mijn vraag?

Het is mogelijk per e-mail een melding te krijgen zodra u een nieuw e-consult heeft ontvangen in MijnCatharina. Indien u nog geen melding ontvangt, moet u bij ‘Mijn gegevens’ bij ‘Mijn instellingen’ selecteren of u een e-mail wilt ontvangen bij een nieuw e-consultbericht.

Wordt het e-consult opgeslagen in mijn medisch dossier?

Als u een e-consult naar uw zorgverlener verstuurt, kan deze informatie worden opgenomen in uw medisch dossier van het Catharina Ziekenhuis. Ook het antwoord van uw zorgverlener kan daarin komen te staan. De e-consulten zijn op deze manier te bekijken door de zorgverleners van het Catharina Ziekenhuis die een behandelrelatie met u hebben.

Hoe stel ik een vraag via e-consult?

Stap 1

Wilt u een nieuwe vraag stellen? Klik dan op ‘Start nieuw e-consult’.

Stap 2

Klik op ‘Kies een ontvanger’, selecteer polikliniek waar u onder behandeling bent en het bericht naartoe wilt sturen en klik op ‘Ok’.

Let op – Staat uw polikliniek er niet tussen? Vraag dan aan uw polikliniek om het e-consult voor u beschikbaar te stellen. Dit kan telefonisch.

Stap 3

Zet een duidelijke omschrijving in het vakje ‘Onderwerp’. U en wij kunnen dan later gemakkelijker berichten terugvinden.

Stap 4

Type vervolgens het bericht en klik op ‘Verzenden’.

Kan ik reageren op een eerder e-consult?

Hebt u al één of meerdere berichten uitgewisseld met een zorgverlener over een bepaald onderwerp? Klik dan NIET op ‘Start nieuw e-consult’, maar reageer op de eerdere berichten. Dit doet u door een eerder bericht aan te vullen of te beantwoorden. U hebt bijvoorbeeld uw arts eerder een bericht gestuurd met een vraag en u wilt hier nog een vraag over stellen. Hierdoor komen alle berichten over hetzelfde onderwerp overzichtelijk bij elkaar te staan.

Let op - Onderwerpen waar ‘Gesloten’ achter staat, kunnen niet meer beantwoord worden.

Stap 1

Zoek het onderwerp waarover u een bericht wilt sturen. Klik op ‘+’ voor het onderwerp, om het uit te klappen.

Stap 2

Klik op het laatste bericht over dit onderwerp (deze staat bovenaan).

Stap 3

Onderaan het bericht staat: ‘Aanpassen’ of ‘Beantwoorden’.

Aanpassen: het bericht dat u eerder stuurde is nog niet gelezen door uw behandelteam. U kunt het bericht nog aanpassen. Er staat dan ‘Aanpassen’ onder het bericht.

Beantwoorden: u hebt een antwoord gekregen van het behandelteam op het bericht dat u eerder stuurde. U kunt hierop reageren. Er staat dan ‘Beantwoorden’ onder het bericht.

Hebt u een bericht gelezen, dan kunt u het markeren als ongelezen. Er staat dan ‘Markeer als ongelezen’ onderaan het bericht. Dit kan handig zijn om uzelf eraan te herinneren dat u het bericht nog moet beantwoorden.

Kan ik via e-consult een herhaalrecept aanvragen?

U kunt via e-consult geen herhaalrecept aanvragen. Voor een herhaalrecept gaat u naar ‘Medicijnen’ en klik dan op ‘Herhaalrecept’.

Kan ik een bijlage toevoegen aan een e-consult?

Ja, het is mogelijk om een afbeelding toe te voegen bijlage aan een e-consultbericht. zoals JPEG, jpg, BMP of gif.

Hoe vul ik een vragenlijst in op MijnCatharina?

Onder het tabblad ‘Taken’ ziet u direct welke vragenlijsten er voor u klaar staan. Ziet u niets staan? Dan zijn er op dat moment geen vragenlijsten voor u.

Stap 1

Selecteer de vragenlijst die u wilt invullen en klik op ‘Invullen’ of ‘meer informatie’

Stap 2

Vul de vragenlijst in. Vragen met een * zijn verplicht. Klik steeds rechts onderaan de pagina op ‘Volgende’ om verder te gaan.

Stap 3

Klik aan het einde van de vragenlijst op ‘Opslaan’. Uw ingevulde vragenlijst is nu opgeslagen.

Let op - Het is niet mogelijk om de vragenlijst tussentijds op te slaan.

Het is belangrijk dat u de vragenlijst in één keer invult.

Waar kan ik terecht als ik vragen heb over MijnCatharina?

U kunt voor meer informatie over het portaal de handleiding lezen. Neem voor overige vragen contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent. U kunt de poliklinieken van ons ziekenhuis bereiken via ons algemene telefoonnummer: 040 – 239 91 11. Een overzicht van alle telefoonnummers vindt u op www.catharinaziekenhuis.nl/contact

Met wie neem ik contact op met vragen over mijn DigiD?

Heeft u een vraag over het gebruik van DigiD? Kijk dan op www.digid.nl.