Handleiding Videoconsult via MijnCatharina

Steeds meer zorgverleners in het Catharina Ziekenhuis gaan met het videoconsult werken. Daardoor kunnen patiënten hun zorgverlener ‘bezoeken’ via een beeldverbinding. Dat gebeurt op een veilige manier, via het patiëntenportaal MijnCatharina. Voor een videoconsult hoeft u dus niet naar het ziekenhuis te komen. Wel zo gemakkelijk en tijdbesparend!

In deze handleiding leest u hoe het videoconsult werkt.

Werkwijze in het kort

Net als voor een gewoon consult in het ziekenhuis, maakt u een afspraak voor een videoconsult. U meldt zich op de afgesproken dag tien minuten voor de afgesproken tijd in een virtuele wachtkamer binnen het online patiëntenportaal MijnCatharina. Uw zorgverlener ziet wanneer u klaar zit en maakt verbinding. Vervolgens kunt u face-to-face met uw zorgverlener in gesprek.

Wat heeft u nodig?

• Een DigiD met sms-code of de DigiD app.
    (Kunt u niet inloggen bij Catharina Ziekenhuis – Patientenportaal? Download de DigiD app of activeer de sms-controle in Mijn DigiD. Nog geen DigiD? Vraag die dan aan op
    digid.nl)
  • Bij voorkeur een tablet of smartphone, waarop u de applicatie Microsoft Teams installeert (gratis te downloaden in de App Store of Google Play Store)
  • Een afspraak voor een videoconsult.

Let op

• Wanneer het niet lukt om verbinding te maken met uw zorgverlener, dan neemt uw zorgverlener telefonisch contact met u op.
  • Zorg op de dag van de afspraak dat u op tijd klaar zit om uitloop op de polikliniek te voorkomen.
  • Het kan gebeuren dat uw zorgverlener verlaat is. Indien dit gebeurt, vragen wij u om pas bij een vertraging van 15 minuten contact op te nemen met de desbetreffende polikliniek.
  • Kunt u toch niet aanwezig zijn op het geplande tijdstip? Neem dan minimaal 24 uur van tevoren telefonisch contact op met de desbetreffende polikliniek. U kunt dan direct een nieuwe afspraak maken.

Heeft u hulp nodig dan kunt u contact opnemen met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

In deze video leggen wij uit wat een videoconsult is en hoe dit werkt.

Handleiding

1) Download de gratis applicatie ‘Microsoft Teams’ uit de App Store of de Google Play Store.

U hoeft zich na het downloaden van de applicatie niet aan te melden of een account aan te maken. De applicatie moet alleen aanwezig zijn op uw smartphone of tablet. Bent u al ingelogd met een account? Log dan uit voordat u het videoconsult start.

(Voor meer informatie kijk op

2) Log met uw smartphone/tablet in op het patiëntenportaal MijnCatharina.

Dit doet u via www.mijncatharina.nl. Vul uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord in, gevolgd door de code die u via een sms-bericht op uw mobiele telefoon ontvangt. Of gebruik de DigiD app. U krijgt dan toegang tot uw persoonlijke MijnCatharina-omgeving.

Kunt u niet inloggen bij Catharina Ziekenhuis – Patientenportaal? Download de DigiD app of activeer de sms-controle in Mijn DigiD. Nog geen DigiD? Vraag die dan aan op www.digid.nl

3. U ziet de geplande afspraak direct bovenaan op de homepage van mijnCatharina.

Druk op de knop ‘Videconsult starten’ om deel te nemen aan het videoconsult. De Microsoft Teams-applicatie wordt dan automatisch gestart.

4) Is het videoconsult niet zichtbaar op de homepage? Dan kunt u kijken bij ‘Agenda’ en kies vervolgens in het uitklapmenu voor ‘Videconsult’.

In het volgende scherm ziet u een overzicht van alle geplande videoconsulten. Druk op de knop ‘Start videoconsult’ om deel te nemen aan het videoconsult. De Microsoft Teams-applicatie wordt dan automatisch gestart.

5) Voer uw voor- en achternaam in en klik vervolgens op ‘Nu deelnemen’.

Microsoft Teams start op. Voer uw voor- en achternaam in en klik op ‘Nu Deelnemen’.

6) Wacht in de lobby totdat uw zorgverlener u uitnodigt voor het gesprek.

De lobby is als het ware een virtuele wachtkamer. U kunt hier wachten totdat de zorgverlener ook aanwezig is en u uitnodigt voor het gesprek.

7) Het gesprek is tot stand gekomen.

U bent nu in contact met de zorgverlener. Activeer de microfoon door op het microfoonicoontje te klikken. Activeer ook de videocamera, door op het videocamera-icoontje te klikken. Beeld en geluid zijn geactiveerd als u zichzelf ziet en hoort via het scherm. Maak het beeld zo groot mogelijk, dit verbetert de kwaliteit.

Mocht het onverhoopt niet lukken om de videoverbinding tot stand te brengen op de afgesproken tijd, dan neemt de zorgverlener telefonisch contact met u op.