Sportende borstkankerpatiënten zien PSV winnen in Lichtstadderby

De voetballers van PSV werden dinsdagavond (21 juli) tijdens de Lichtstadderby, het jaarlijkse oefenduel tegen stadgenoot FC Eindhoven, toegejuicht door borstkankerpatiënten uit het Catharina Ziekenhuis. De vrouwen waren door Philips uitgenodigd om de wedstrijd bij te wonen en zagen de landskampioen met 4-0 winnen.

In mei was het nog andersom; toen werden de patiënten tijdens hun speciale fitness aangemoedigd door vier PSV-spelers Adam Maher, Jeroen Zoet, Jeffrey Bruma en Marcel Ritzmaier. Dat maakt niet alleen indruk op de patiënten en hun (klein)kinderen, maar ook op de spelers zelf. Daarom besloot hoofdsponsor Philips om dezelfde patiënten te verrassen met kaarten voor een wedstrijd van PSV.

PSV-doelman Jeroen Zoet in het Catharina Kanker Instituut

“Het is erg bijzonder dat er aan je gedacht wordt als je door zo’n heftig proces gaat”, aldus een van de patiënten van het Catharina Ziekenhuis. “Ik krijg altijd energie van positieve dingen. Die kaartjes zijn goed besteed.”

Net als de PSV’ers leveren ook de kankerpatiënten van het Catharina Kanker Instituut wekelijks topprestaties. Chemotherapie is vaak een flinke aanslag op het lichaam, maar juist in deze fase van behandeling is het goed om veel te bewegen, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Vrouwen hebben daardoor minder last van bijwerkingen als vermoeidheid, conditieverlies, misselijkheid en pijn.

Bovendien hoeft de dosering chemotherapie minder vaak aangepast te worden. Daarnaast wordt het samen sporten met lotgenoten door patiënten als prettig ervaren. In het Catharina Kanker Instituut kunnen vrouwen twee keer per week terecht voor speciaal aangepaste fitness, onder leiding van oncologisch geschoolde fysiotherapeuten.