‘Diabetes bij obesitaspatiënten kan mogelijk worden voorkomen’

Mensen met obesitas lopen een groot risico om diabetes type 2 te ontwikkelen. Het was echter niet helemaal duidelijk hoe obesitas diabetes type 2 veroorzaakt.  Maar dat mysterie is onlangs deels ontrafeld door Dennis Muris, die in zijn promotieonderzoek aantoonde dat er een stap tussen obesitas en diabetes type 2 zit. Dit nieuwe inzicht vergroot te kans om diabetes bij obesitaspatiënten te voorkomen aanzienlijk.

Muris toonde aan dat obesitas schade maakt aan de kleinste bloedvaten. En die schade (microvasculaire disfunctie) zorgt vervolgens voor diabetes. Bij microvasculaire disfunctie zijn de kleinste bloedvaatjes zo beschadigd dat de spieren minder goed worden voorzien van glucose, waardoor diabetes kan ontstaan. Bekende gevolgen van diabetes type 2 zijn het verhoogd risico op hart- en vaatziekten en blindheid.

Probleem bestrijden

“Tot nu toe wordt diabetes pas bestreden als je het hebt”, aldus Muris, die in het Catharina Ziekenhuis werkt en aan de universiteit van Maastricht promoveerde. “Maar nu weten we dus dat er een stap tussen zit. En als we dat probleem bestrijden, dan kunnen we diabetes mogelijk voorkomen.”

“Dat zou bijvoorbeeld kunnen met medicatie, maar ook met leefstijlveranderingen zoals meer lichamelijke activiteit, een gezonder eetpatroon en afvallen. Zo hebben eerdere studies aangetoond dat extreem afvallen, bijvoorbeeld door een maagverkleinende operatie zoals een gastric bypass of gastric sleeve, ervoor zorgt dat de schade aan de kleine bloedvaten minder wordt.”

Jongere mensen

Vroeger  was diabetes type 2 vooral een ouderdomsziekte, maar door het flink toegenomen aantal obesitaspatiënten is het tegenwoordig ook een ziekte die bij veel jongere mensen voorkomt. Er zijn in Nederland bijna een miljoen diabetespatiënten. Negentig procent hiervan heeft diabetes type 2. Per week komen er bijna duizend nieuwe patiënten bij. Veertig procent van de nieuwe diabetes-type 2 patiënten heeft obesitas.