Uroloog Wout Scheepens: ‘Ik druk mijn snor niet voor prostaatkanker’

Wout Scheepens, uroloog in het Catharina Ziekenhuis, doet deze maand samen met zijn collega-urologen mee aan Movember. Dat betekent dat hij een maand lang zijn snor laat staan om aandacht te vragen voor prostaat- en teelbalkanker.

“Voor urologen in dit ziekenhuis is prostaatkanker helaas dagelijkse kost”, vertelt Scheepens. “1 op de 7 mannen wordt geconfronteerd met prostaatkanker. Ongeveer een derde van de patiënten op mijn spreekuur heeft deze ziekte. En door de vergrijzing zal het alleen maar toenemen. Het is voor mij dus altijd heel dichtbij.”

“Twee jaar geleden heb ik ook meegedaan aan Movember. Toen was ik de enige uroloog van ons team, nu doet bijna iedereen mee. Ik vind dat mooi want Movember is gewoon een goede actie. Die snor staat er de hele maand, ik kan dat ding niet wegstoppen. Dus op die manier is de aandacht er constant.”

500 miljoen

De deelnemers aan de actie kunnen hun snor laten sponsoren. Op die manier heeft de actie sinds de oprichting wereldwijd al bijna 500 miljoen euro opgebracht. Geld dat gestoken wordt in onderzoek naar opsporing en behandeling van prostaatkanker.

Scheepens: “Vooral daarom is dit zo’n goed initiatief. Er zijn namelijk nog grote stappen te maken in met name het opsporen van prostaatkanker. De prostaat is zowat het enige orgaan dat bij kanker in zijn geheel wordt behandeld. Bij de meeste andere organen is de tumor zo goed te lokaliseren dat je lokaal kunt behandelen, dus alleen dat deel van het orgaan waar de tumor zit.”

Puzzel

“We zijn nog niet in staat om altijd de exacte locatie van prostaatkanker te vinden. We zijn er dichtbij, want met beeldvormend onderzoek komen we al een heel eind. Maar we zijn er nog niet. En als het lukt om die puzzel op te lossen, dan kunnen we echt grote stappen maken in de behandeling, verwacht ik. Daarom vind ik het niet erg om een maand lang met een beginnend snorretje rond te lopen. Omdat ik dagelijks met prostaatkanker te maken heb, weet ik precies waar ik het voor doe. Dus ik druk mijn snor niet voor prostaatkanker!”

Doneren

Wilt u een vrijwillige bijdrage willen doen aan Movember? Dat kan via de website van Movember. <!–Het Catharina Ziekenhuis team kunt u vinden via: mobro.co/catharinaziekenhuis–>