Uroloog Koldewijn: ‘Snor heeft meer impact dan ik dacht’

Evert Koldewijn is één van de urologen van het Catharina Ziekenhuis die deze maand zijn snor laat staan om aandacht te vragen voor prostaatkanker. Het is de eerste keer dat Koldewijn meedoet aan Movember, zoals de wereldwijde actie heet. De uroloog is verrast door het effect van zijn snor.

“Mijn snor heeft meer impact dan ik vooraf dacht”, vertelt Koldewijn. “Dat ding valt natuurlijk op, ik kan ‘m niet zomaar wegstoppen. Dus de snor lokt reactie uit. Vrienden, collega’s, mensen op mijn sportclub: allemaal beginnen ze er meteen over. En dan moet ik wel uitleggen waarom ik een snor heb. Op die manier wordt prostaatkanker dus heel erg bespreekbaar. Dat vind ik een mooi effect van Movember.”

Dat er over prostaatkanker gesproken wordt is goed, vindt Koldewijn. Want de uroloog merkt dagelijks dat er nogal uiteenlopende beelden over prostaatkanker bestaan. “Sommige mensen denken dat prostaatkanker betekent dat je ongeneeslijk ziek bent, terwijl anderen zoiets hebben van: ‘Maar iedereen heeft toch prostaakanker, daar valt toch prima mee te leven?’ Het is allebei waar, maar er zit ook nog heel veel tussen. En er is bijna niemand die het totaalbeeld overziet.”

Veel gezichten

“Ik begrijp dat wel, want prostaatkanker is een beetje een rare vorm van kanker. Een kanker met veel gezichten. Aan de ene kant is er het vriendelijke gezicht. Een ziekte die zich heel gematigd manifesteert en waarbij geen behandeling nodig is. Daarnaast is er de agressieve vorm, waarbij behandeling nodig is, vaak met vervelende bijwerkingen. En uiteindelijk komt nog steeds 25% van de patiënten aan deze ziekte te overlijden. En tussen de vriendelijke en de agressieve vorm zit nog een hele grote tussengroep.”

“Juist die onwetendheid zorgt regelmatig voor lastige situaties in mijn spreekkamer. Want ik spreek patiënten die in hun hoofd hebben dat prostaatkanker een dodelijke ziekte is, die ik vertel dat ze een milde vorm hebben die niet behandeld hoeft te worden. Dat is moeilijk te begrijpen. De eerste reactie van die mannen is vaak dat ze zo snel mogelijk van hun kanker af willen. Begrijpelijk. En andersom komt natuurlijk ook voor. Mannen die in hun hoofd hebben dat prostaatkanker niet zo ernstig is, die ineens voor een zware behandeling komen te staan.”

“Ik vind het ontzettend belangrijk dat mensen goed geïnformeerd zijn. Dat iedereen weet dat prostaatkanker meerdere gezichten heeft. En door de gesprekken die alleen mijn snor al losmaakt, heb ik het idee dat Movember daaraan kan bijdragen. Dus al voelt mijn snor een beetje onwennig en ongemakkelijk, ik ben blij dat wij als Catharina-urologen meedoen aan deze actie.”