Chirurg Simon Nienhuijs: ‘Obesitas is een ziekte waar mensen aan overlijden’

Mannen met obesitas lopen drie keer meer risico dan obese vrouwen. Overgewicht verlaagt de levensverwachting met minimaal een jaar, maar dit loopt op tot tien jaar bij ernstige obesitas. Dit blijkt uit een groot onderzoek dat is gepubliceerd in The Lancet Medical Journal.

In totaal werden gegevens van bijna vier miljoen volwassenen, verspreid over vier continenten, verzameld. Het is het grootste dataonderzoek naar overgewicht en sterfte ooit. In 2014 waren volgens de Wereldgezondheidsorganisatie meer dan 1,9 miljard volwassenen wereldwijd te zwaar. Daarvan waren zeshonderd miljoen obese. De onderzoekers van het onderzoek waarschuwen verder dat zwaarlijvigheid zich snel verspreidt over de wereld.

Ziekmakend overgewicht

“Morbide obesitas betekent ziekmakend overgewicht. Deze hele grote internationale studie bevestigt maar weer eens dat obesitas een ziekte is waar mensen eerder door overlijden. Een tien jaar kortere levensverwachting is ernstig. Voor heel veel andere aandoeningen vinden wij het normaal dat patiënten geholpen worden. Obesitas kreeg echter lange tijd niet altijd dezelfde aandacht, maar gesteund door dit soort grote onderzoeken wordt er gelukkig steeds meer geïnvesteerd in de preventie van overgewicht”, reageert obesitaschirurg dr. Simon Nienhuijs van het Catharina Obesitascentrum. “Het zal nog wel even duren voordat alle maatregelen gaan leiden tot een gezonder eet- en leefpatroon. Tot die tijd moeten obesitas patiënten hulp krijgen om hun ziekte te overwinnen. Daarvoor is een bariatrische operatie de enige oplossing met bewezen langdurig effect. Samen moeten we zien die tien verloren jaren terug te krijgen”, aldus Nienhuijs.

Zorg gaat verder

In het Catharina Obesitascentrum  helpt het obesitasteam ruim duizend patiënten per jaar om van hun overgewicht af te komen. De obesitas kliniek behoort daarmee tot één van de grootste van Nederland. In het Catharina Ziekenhuis worden al bijna dertig jaar patiënten met overgewicht geholpen. Het Catharina Obesitascentrum biedt volwassenen een compleet zorgtraject van vijf jaar bestaande uit een screening, een eventueel voortraject, de operatie en het natraject. De bariatrische zorg gaat in het Catharina Ziekenhuis dus verder dan alleen de operatie.