Baby in een stuit? Bezoek het speciale versie-spreekuur

Vier procent van alle zwangere vrouwen heeft te maken met een baby in stuitligging. Een baby in stuitligging heeft vaak een zware bevalling of een keizersnede tot gevolg met de daarbij behorende risico’s. Steeds meer vrouwen kiezen er daarom voor om te proberen de baby in de periode voor de bevalling uitwendig te draaien naar een hoofdligging, een zogenoemde ‘versie’. Op de afdeling Verloskunde van het Catharina Ziekenhuis werkt een vast professioneel versie-team dat al jaren op rij een zeer hoog slagingspercentages haalt.

Voor het slagen van een versie is een strak protocol belangrijk. Daarbij is veel aandacht voor de zwangere vrouw en de baby. De behandeling in het Catharina Ziekenhuis is succesvol omdat een klein vast team van vier gynaecologen en verloskundigen elke donderdag vrouwen uit heel Nederland behandelt. “Routine is heel belangrijk”, aldus gynaecoloog Simone Kuppens, die in 2010 promoveerde op dit onderwerp. “Wij hebben sinds 2004 meer dan 2500 baby’s gedraaid.”

Bekijk hier de aflevering uit Trauma Centrum: Teamwork tijdens een versie in Catharina Ziekenhuis

Drie minuten

Voor een versie krijgt de patiënt een echo om de ligging van de foetus te bevestigen. De patiënt krijgt daarna een weeënremmer toegediend om de spieren van de baarmoeder te laten ontspannen. De versie wordt uitgevoerd door een gynaecoloog en een verloskundige. De één plaatst beide handen op de buik en probeert geleidelijk de billen van het kind omhoog te bewegen, terwijl de ander het hoofd omlaag beweegt. Het kind maakt als het ware een koprol. Het derde teamlid controleert continu de conditie en ligging van de baby. De vierde zorgt voor een nauwkeurige registratie van de behandeling, waardoor analyse en verder onderzoek mogelijk is naar factoren die het succes bij een versie verder zouden kunnen verhogen. Gemiddeld duurt een uitwendige versie drie minuten.

Meer weten of een afspraak maken? Bel met de afdeling Verloskunde: 040 – 239 93 00.