Betere overleving na buikspoeling met chemotherapie voor eierstokkanker

Bij vrouwen met uitzaaiingen van eierstokkanker in de buikholte (stadium III) blijkt dat buikspoeling met verwarmde chemotherapie – hypertherme intraperitoneale chemotherapie, HIPEC – de overlevingskans met 10% verbetert. Bovendien geeft deze behandeling vrijwel geen extra bijwerkingen. De resultaten van dit onderzoek onder aanvoering van het Antoni van Leeuwenhoek en met medewerking van het Catharina Ziekenhuis zijn vandaag gepubliceerd in het gezaghebbende tijdschrift The New England Journal of Medicine.

Eierstokkanker is wereldwijd de gynaecologische tumorsoort met de hoogste mortaliteit. In Nederland krijgen ongeveer 1300 vrouwen per jaar de diagnose eierstokkanker. In ongeveer 75% van de gevallen is de ziekte bij de diagnose al in de buik verspreid. De reguliere behandeling bestaat in dit geval uit een uitgebreide operatie in combinatie met chemotherapie per infuus. Er zijn twee behandelstrategieën, ofwel er wordt gestart met een operatie gevolgd door 6 kuren chemotherapie (primaire debulking), ofwel de patiënte krijgt voorafgaand aan, en na de operatie drie chemokuren (interval debulking). Met deze behandelingen is na vijf jaar ongeveer een derde van de patiënten nog in leven.

Resultaat HIPEC behandeling

De afgelopen tien jaar is er in Nederland onder aanvoering van het Antoni van Leeuwenhoek in samenwerking met vijf andere ziekenhuizen (AMC, St. Antonius Ziekenhuis Nieuwegein/UMC Utrecht, UMC Groningen, Catharina Ziekenhuis Eindhoven en het Radboudumc) onderzocht of het toevoegen van een spoeling van de buik met verwarmde chemotherapie tijdens de operatie in geval van de intervaldebulking de kans op genezing verbetert. Het onderzoek laat zien dat na vijf jaar vrouwen die een HIPEC-behandeling kregen 10% meer kans hebben om in leven te zijn dan vrouwen die de HIPEC-behandeling niet ondergingen.

Publicatie The New England Journal of Medicine

Publicatie in een gezaghebbend medisch tijdschrift, zoals The New England Journal of Medicine, is een voorwaarde om tot een standaardbehandeling te komen. Daarnaast is dit een belangrijke stap om voor vergoeding door de zorgverzekeraars in aanmerking te komen. Zodra dat gerealiseerd is kunnen vrouwen met eierstokkanker stadium III de HIPEC-behandeling ondergaan in combinatie met een interval debulking. Een vervolgonderzoek om aan te tonen of HIPEC ook zo goed werkt in geval van een primaire debulking is in voorbereiding.

Het onderzoek is mede gefinancierd door KWF Kankerbestrijding.