Vier handen op één buik uit het Catharina Ziekenhuis

De verloskamers van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven zijn vanavond het decor van de tv-serie ‘Vier handen op één buik’. In die tv-serie volgen bekende moeders een reeks tienermoeders vóór, tijdens en na hun zwangerschap. Televisiepresentatrice Lucille Werner begeleidt Noëmie, van wie haar zoontje Aiden begin januari werd geboren in ons ziekenhuis. Zij bezoekt de trotse tienermoeder en haar baby op de Kinderafdeling van ons ziekenhuis.

Na de bevalling genoten Noëmie en Aiden van de kraamtijd. Maar Aiden werd ziek; hij bleef spugen. Na een bezoek aan de Huisartsenpost werd besloten om Aiden op te nemen op de Kinderafdeling van het ziekenhuis. “Als een arts aangeeft dat je kindje toch ter observatie wordt opgenomen, dan schrik je”, aldus de kersverse moeder. “Het moeilijkste is dat ik niks voor hem kan doen. Ik kan er zijn en ik kan hem vasthouden. Maar hij moet zelf aansterken om er bovenop te komen. Dat is moeilijk. Je voelt je machteloos.”

Kraambezoek

Gelukkig was de baby in goede handen en knapte hij snel op. Enkele dagen later mag Lucille Werner in het ziekenhuis langskomen op kraambezoek. Zij is op slag verliefd op Aiden en onder de indruk van moeder Noëmie. “Ik vind jullie prachtig met z’n tweeen”, zegt ze trots, “zelf ben ik op oudere leeftijd moeder geworden. Het volgen van tienermoeder Noëmie tijdens haar zwangerschap heeft mij een kant laten zien van het moederschap die je maar zelden ziet. Deze jonge meiden hadden nooit gedacht dat hun leven zo’n wending zou krijgen. Een situatie met een grote impact op emotioneel, sociaal en financieel vlak. Deze dappere moeders kozen voor hun kind ondanks diverse tegenslagen en tegenwerkingen. De kracht van het moederschap blijkt leeftijdsloos te zijn, dat is één ding wat me absoluut bij blijft.”

De uitzending van Vier handen op één buik met Lucille, Noëmie en haar baby is vanavond vanaf 20.28 uur te zien op NPO3.