Nog geen vervolging van tabaksindustrie: “Ik heb alle vertrouwen in het Hof”

Het Openbaar Ministerie (OM) gaat niet mee in de aangifte tegen de vier grote sigarettenfabrikanten. Strafrechtadvocate mr. Bénédicte Ficq deed op 29 september 2016 aangifte tegen de vier grootste tabaksproducenten in Nederland. Ook vaatchirurg prof. dr. Joep Teijink van het Catharina Ziekenhuis deed aangifte.

“Onbegrijpelijk! Maar we geven niet op. Ik zie het als een tussenstap. We krijgen nu de tijd om nog meer mensen wakker te schudden en ons draagvlak te vergroten. Het OM heeft naar mijn mening de zaak te eenzijdig belicht: De Tabakswet is er niet om de sigarettenindustrie te beschermen!Ik heb alle vertrouwen in het Hof dat zij het OM zal opdragen alsnog tot vervolging over te gaan”, laat Teijink in een eerste reactie weten.

Geen handvatten in strafrecht

Sigaretten zijn volgens het Openbaar Ministerie een legaal (en gereguleerd) genotsmiddel. Roken is schadelijk voor de gezondheid, maar het strafrecht biedt niet de handvatten om deze schadelijkheid tegen te gaan. De productie en verkoop van sigaretten is toegestaan onder voorwaarden zoals vastgelegd in de wet. Het OM vindt dat er geen sprake is van strafbare feiten. Dit laten zij in een verklaring weten.

Onbereikbaar maken

En wat kunnen wij intussen doen? “Wij moeten er als weldenkende mensen toch voor kunnen zorgen dat de sigaret uit de supermarkt wordt verwijderd. Wij kunnen onze volksvertegenwoordigers toch opdragen een pakje sigaretten onbereikbaar voor kinderen te maken. Het past gewoon niet bij een van de mooiste, rijkste landen ter wereld om kinderen bloot te blijven stellen aan een dodelijk product”, aldus Teijink.