Historisch bestralingstoestel van het Catharina Kanker Instituut schrijft geschiedenis

Het Catharina Kanker Instituut schenkt vandaag een historisch bestralingstoestel aan het Rijksmuseum Boerhaave in Leiden. Het gaat om het Cathetron; een toestel dat van 1974 tot en met 1994 in gebruik is geweest op de afdeling Radiotherapie van het ziekenhuis. Het apparaat werd gebruikt om tumoren in de baarmoederhals en de baarmoeder inwendig te bestralen.

Het toestel was in de jaren ’70 revolutionair. Het werkte volledig mechanisch en bracht de behandeltijd voor vrouwen met baarmoederhalskanker en baarmoederkanker die een bestraling moesten ondergaan terug van enkele dagen tot drie keer een bestraling van enkele minuten. Met katheters die via de vagina vlakbij de tumor werden ingebracht, kon preciezer dan voorheen en met een hogere dosis in slechts enkele minuten bestraald worden. Ook de stralingsbelasting voor de behandelend radiotherapeut verdween, omdat het starten en stoppen van de behandeling voortaan op afstand, achter een afscherming, plaatsvond.

Bron: International Journal of Radiation Oncology*Biology*Physics
Volume 5, Issue 10, October 1979, Pages 1885-1887

In 1994 zijn de radioactieve bronnen uit het apparaat verwijderd. Sindsdien is het apparaat onderdeel geweest van een opstelling van historische apparatuur in het Catharina Kanker Instituut. In die periode kwamen voor dezelfde toepassing modernere toestellen beschikbaar met kleinere katheters. Bovendien werd sturing door een computer mogelijk, waardoor de bestraling nog nauwkeuriger op de patiënt afgestemd kon worden.

Het Rijksmuseum Boerhaave, ook wel bekend als de schatkamer van de wetenschap en geneeskunde, is ‘superblij’ met het toestel. “Als Rijksmuseum hebben we de verantwoordelijkheid om een zo’n compleet mogelijk beeld van de ontwikkeling van de medische wetenschap in de collectie weer te geven. Dit apparaat is daarom een mooie aanwinst”, aldus een woordvoerster van het museum.

Verwijscentrum

In het Catharina Kanker Instituut worden jaarlijks 60 vrouwen met baarmoederhalskanker en baarmoederkanker inwendig bestraald. Het ziekenhuis is voor deze behandelingen het verwijscentrum in Brabant.

Radiotherapie – ook bestraling genoemd – is één van de mogelijke behandelingen voor patiënten met kanker. Het Catharina Kanker Instituut verzorgt voor alle patiënten met kanker uit de regio Zuidoost Brabant deze behandelingen. Jaarlijks worden in het Catharina Ziekenhuis 3300 patiënten bestraald. Het ziekenhuis fungeert in Nederland als een centre of excellence en last resort op het gebied van onder meer endeldarmkanker, borstkanker, buikvliesuitzaaiingen bij dikkedarmkanker en kanker aan vrouwelijke geslachtsorganen. In het Catharina Kanker Instituut wordt veel onderzoek gedaan naar nieuwe behandelvormen voor kanker.