‘Ziekmakend overgewicht niet op te lossen zonder operatie’

Elk jaar ondergaan duizenden Nederlanders een gastric bypass in de strijd tegen overtollige kilo’s. Ook Patty Brard zette onlangs deze stap. Direct erna laaide de discussie weer op of dergelijke operaties nodig zijn om gewicht te verliezen. Obesitaschirurg dr. Simon Nienhuijs is stellig in zijn antwoord in De Telegraaf. “Morbide obesitas is een serieuze ziekte.”

“Ziekmakend overgewicht is niet op te lossen door simpelweg een gezonde leefstijl na te streven. Het lukt maar heel weinig mensen met morbide obesitas om op een conservatieve manier langdurig op een normaal gewicht te blijven, dat wil zeggen door gezonder te eten en meer te bewegen. Uit wetenschappelijk onderzoek en aan de hand van mijn ervaring in het Catharina Obesitascentrum, weet ik dat nog geen vijf procent erin slaagt blijvend af te vallen zonder operatie. Het is te simpel gedacht dat het een kwestie is van niet alles in je mond stoppen. Bij veel mensen is sprake van emotioneel eetgedrag waarvoor psychologische begeleiding noodzakelijk is. Maar alleen met een operatie erbij heeft het bewezen duurzaam effect”, aldus chirurg dr. Simon Nienhuijs.

Catharina Obesitascentrum

Het obesitasteam van het Catharina Obesitascentrum helpt ruim duizend patiënten per jaar om van hun overgewicht af te komen. De obesitaskliniek behoort daarmee tot één van de grootste van Nederland. In het Catharina Ziekenhuis worden al bijna 30 jaar patiënten met overgewicht geholpen.

Lees het complete interview van dr. Simon Nienhuijs in De Telegraaf.