Is dat verbod op asbestdaken echt nodig?

‘Een vezel kan uiteindelijk fataal zijn’, zei Tweede Kamerlid Cem Lacin (SP) tijdens het asbestdebat in oktober. Ieder mens ademt elke dag wel een beetje asbest uit de buitenlucht in. Maar de gevaren daarvan zijn laag. Zelfs als iemand in een korte tijd meer asbestvezels inademt, neemt de kans op het krijgen van asbestkanker niet of nauwelijks toe. Dit meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Hoe gevaarlijk zijn die rondfladderende vezeltjes nu echt?

Vooral mensen die langdurig hoge concentraties asbestvezels binnenkregen, hebben een verhoogd risico om ziek te worden. Het zijn dan ook vooral mannen die asbestkanker krijgen, stelt longarts Jacques Creemers (64) van het Catharina Ziekenhuis. “Ongeveer vier op vijf mensen die het krijgt, is man”, zegt hij, “dat heeft puur met blootstelling aan asbestvezels te maken, doordat mannen er vaker mee werkten.”

Asbestkanker

Creemers was vanaf 1985 een tijdlang geposteerd in Hengelo. Daar in de buurt ligt het plaatsje Goor, bekend van de Eternit-fabriek. “En Eternit en asbest, dat is natuurlijk één”, aldus Creemers. De golfplaten die gemaakt werden in Goor zaten tot begin jaren negentig barstensvol asbestvezels. Het gevolg? “In de jaren tachtig kregen al relatief veel mensen daar asbestkanker.”

En dat waren volgens Creemers niet enkel fabrieksarbeiders. Vaak genoeg kwam hij patiënten tegen die slechts kortstondig met asbest werkten. Een boer die zijn oprit had verhard met asbest. Een vrouw die de kleren van haar man waste, die werkte in de asbestfabriek.

Lees het volledige artikel in het Eindhovens Dagblad