App helpt bij revalidatie na operatie hersentumor

Na een operatie aan een hersentumor hebben veel patiënten last van vergeetachtigheid en moeite met concentreren. Een nieuwe app moet helpen bij hun revalidatie. De ReMIND app wordt in een proef, als onderdeel van de reguliere zorg door verpleegkundigen, aan maximaal vijf patiënten van het Catharina Ziekenhuis aangeboden. De pilot wordt uitgevoerd in samenwerking met het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg.

De app gaat de patiënten ondersteunen bij hun revalidatie en is bedoeld voor patiënten met een relatief gunstige prognose. Na een operatie aan een hersentumor hebben veel patiënten last van vergeetachtigheid en moeite met concentreren. De app is ontwikkeld door Karin Gehring, verbonden aan het ETZ en Tilburg University (TiU).

Tips en trucs

De app geeft informatie over hoe concentratie, geheugen en planning werken in het brein. “Gebruikers leren zich met tips en trucs af te sluiten voor afleidende geluiden en leren ezelbruggetjes te gebruiken om dingen te onthouden”, legt onderzoeker Karin Gehring uit. Ook is een spel in de app opgenomen voor concentratietraining. “Het unieke aan deze app is dat veel uitleg wordt gegeven, strategieën worden geleerd en oefeningen voor het dagelijks leven worden geboden. Iets wat je bij andere ‘brain training’ niet gauw ziet.”

Nieuwe kansen

Neuroloog Monique Hanse van het Catharina Ziekenhuis is enthousiast over de app. “We zijn continu op zoek naar nieuwe kansen voor onze patiënten. Dit is een mooi voorbeeld van zorgvernieuwing. Het gaat hier om jonge patiënten in de leeftijd van 40 tot 50 jaar die nog middenin het leven staan en moeite hebben om mee te draaien binnen het gezin of problemen ondervinden op het werk. Binnen de proef is er ruimte voor 4 tot 5 patiënten die de app gaan testen. Ik verwacht er veel van”, aldus Monique Hanse.

Samenwerking

Het Catharina Ziekenhuis en het ETZ werken op het gebied van hersentumoren intensief samen. Dit om gezamenlijk optimale zorg te leveren voor patiënten met een hersentumor. Bij verdenking op een hersentumor wordt een MRI of CT scan gemaakt in het Catharina Ziekenhuis. Voor een definitieve diagnose neemt de neurochirurg weefsel weg van de tumor. Dit kan via een biopt door het wegnemen van een klein ‘hapje’ tumor. De patholoog onderzoekt dit weefsel en stelt de aard en de kwaadaardigheid van de tumor vast. Voor onze regio gebeurt dit gedeelte in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg.