Amerikaanse kok zonder maag inspireert Catharina Ziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis is een belangrijk centrum in Nederland als het gaat om de behandeling van maag- en slokdarmkanker. Om steeds op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en om de zorg continu te kunnen verbeteren, wil het ziekenhuis uitgedaagd worden. Maagkankerpatiënt Hans Rueffert, de televisiekok zonder maag uit de Verenigde Staten, sprak dinsdag met onze koks, diëtisten en chirurgen van het Catharina Ziekenhuis over goede voeding voor patiënten met kanker.

Kok en maagkankerpatiënt Hans Rueffert uit de Verenigde Staten is wereldwijd voor maagkankerpatiënten een voorbeeld. Nadat zijn maag en een deel van zijn slokdarm zijn verwijderd, veranderde zijn relatie met voedsel. Maar Hans is het soort man die limonade maakt wanneer het leven je citroenen geeft. Toen hij net geopereerd was en geen vast voedsel kon eten, werkte hij in zijn ziekenhuisbed aan zijn kookboek ‘Eat Like There’s No Tomorrow’.

Inmiddels is hij een fervent pleitbezorger voor maagkankerpatiënten om het belang van goed voedsel te bevorderen. “Ik ben heel mijn leven al bezig met voedsel en lekker eten. Maar sinds ik geen maag meer heb, kijk ik heel anders tegen goede en slechte producten aan. Er is écht een verband tussen wat ik eet en hoe ik me voel. Van zwaar vettig voedsel word ik direct slaperig, terwijl als ik voedsel eet dat door mijn lichaam kan worden opgenomen, zoals voedingsmiddelen met veel eiwitten en vezels, voel ik me levendig en gezond. En zeker voor kwetsbare patiënten is het belangrijk dat ziekenhuizen in hun keukens deze handschoen oppakken. Dat bevordert het herstel van de patiënt”, benadrukt Rueffert.

Veel aandacht

En juist voeding heeft de laatste jaren veel aandacht binnen het Catharina Ziekenhuis. De Nutrient I studie van het Catharina Ziekenhuis heeft aangetoond dat het veilig is om direct te eten na een ingrijpende slokdarmkankeroperatie. “De standaardbehandeling na een slokdarmkankeroperatie is nu om minimaal vijf dagen sondevoeding te geven. Zo’n sonde geeft juist weer meer kans op complicaties; bovendien streven we ernaar om de patiënt zo snel mogelijk weer in het eigen ritme te krijgen”, aldus chirurg en onderzoeksleider dr. Misha Luyer.Dit is onderzocht in een internationaal onderzoek, de Nutrient II trial, waarvan de resultaten binnenkort worden gepubliceerd.

PREPARE programma

De Nutrient studies zijn onderdeel van een totaalprogramma van het Catharina Ziekenhuis om slokdarmkankerpatiënten beter en effectiever door het hele operatieproces te leiden. Het zogenoemde PREPARE-programma. Luyer: “Wij benaderen een maag- of slokdarmkankeroperatie als topsport. We hebben daarvoor in het ziekenhuis een heel traject opgesteld waarbij we de patiënt vóór en na de operatie maximaal begeleiden en zeer intensief betrekken bij het behandelproces. Door bijvoorbeeld uitgebreide voorlichting, voeding en fysiotherapie vooraf, beginnen patiënten zowel mentaal als fysiek ‘fit’ aan de operatie.”

Goede voedingstoestand

“Veel maag- en slokdarmkankerpatiënten krijgen te maken met fors gewichtsverlies door verminderde eetlust en passageklachten door de tumor. Hierdoor hebben ze vaak ook veel ingeleverd qua conditie. Het is dus heel belangrijk om deze patiënten met een team van artsen, diëtisten, fysiotherapeuten en verpleegkundigen, in een goede voedingstoestand te brengen en conditioneel te verbeteren”, aldus dr. Nieuwenhuijzen uit. Hij luistert aandachtig naar de tips en tricks van Hans Rueffert. ”Een ervaringsdeskundige met verstand en passie voor eten. Daar moet je goed naar luisteren en van leren. Die kennis kunnen we direct inzetten om onze zorg voor onze patiënten te verbeteren. Dit is een zeer geslaagd bezoek.”