Blog: ode aan azijn

‘Soms zijn er van die middeltjes met een verborgen kracht. Van die simpele huis-tuin-en keukenmiddeltjes die levensreddend blijken te zijn. Jouw azijnfles uit je onderste keukenla is er zo één. Niet alleen goed voor fruitvliegjes en verstopte gootstenen in Nederland maar azijn heeft een ware heldenstatus voor vrouwen in ontwikkelingslanden. Als een detective spoort het middel onrustige cellen die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken op. Een wattenstaafje gedrenkt in azijn is voldoende om de baarmoedermond wit te kleuren en onrustige cellen bloot te leggen. Voor veel vrouwen in ontwikkelingslanden het verschil tussen leven en dood. Ode aan azijn!

Eva Jinek en Jennifer Hoffman zetten deze bijzondere gave van azijn deze week weer eens luid en duidelijk op de kaart. Samen vulden zij de vakken van de Albert Heijn met een speciale fles azijn, in de vorm van een vrouwenlichaam. Alle opbrengsten van de speciale azijnfles gaan naar de Female Cancer Foundation, waar beide dames zich voor inzetten om zodoende baarmoederhalskanker de wereld uit te helpen. De achterliggende gedachte is natuurlijk schrijnend. Een fles azijn van 35 cent kan 1000 vrouwen onderzoeken in landen waar de gezondheidszorg niet zo toegankelijk is als in Nederland. Waarom? Omdat ze in ontwikkelingslanden geen bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker of een HPV-vaccinatie tegen het virus wat het veroorzaakt, kennen. Des te frustrerender vind ik het dan als  gynaecoloog in een ontwikkeld land als Nederland, waar de meest geavanceerde behandelingen voor iedereen toegankelijk zijn, een discussie te moeten voeren over het wel of niet inenten van onze dochters.

De HPV-vaccinatie die alle 12-jarige meisjes in Nederland kunnen krijgen, is voor ons het azijn. Nee, wij laten ons gek maken door anti-campagnes. Over het algemeen is er veel slechte en weinig goede (lees: correcte)informatie te vinden over de HPV-prik. Ik weet als gynaecoloog en onderzoeker dat de voordelen zo ontzettend groot zijn, daar wegen de nadelen als een ‘prikje doet zeer’, een pijnlijke arm of een wat grieperig gevoel écht niet tegenop. Van de 700 vrouwen per jaar die nu baarmoederhalskanker krijgen, kunnen er zeker 500 voorkomen worden door vaccinatie. Een bijkomend tweede voordeel is bescherming tegen schaamlip-, anus- en keelkanker veroorzaakt door hetzelfde HPV-virus, zoals acteur Michael Douglas dat had. Ten slotte voorkomt vaccinatie de helft van alle voorstadia van baarmoederhalskanker. In totaal wordt jaarlijks bij 5000 vrouwen een voorstadium behandeld, waarvan vaccinatie er 2500 kan voorkomen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Nog niet overtuigd? Denk nog eens aan die fles azijn.”

Gynaecoloog oncoloog dr. Ruud Bekkers, Catharina Ziekenhuis