Eenvoudig matje geeft beste resultaat bij buikwandbreuk

Chirurg Jeroen Ponten uit het Catharina Ziekenhuis heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van een ‘mesh’ (matje) bij een buikhernia ofwel buikwandbreuk. Er zijn veel verschillende matjes ontwikkeld. Welke is nu de beste? Woensdag 18 september promoveert hij met zijn onderzoek aan de universiteit van Maastricht.

De meeste mensen kennen een hernia van pijn in de rug die uitstraalt naar het been. Ook in de buikwand komen hernia’s voor. “Dat noemen we meestal gewoon een navelbreuk of bovenbuik breuk. Maar het principe is hetzelfde, bij een breuk in de buikwand komt de inhoud van de buik naar buiten, er is een opening ontstaan in de buikwand. Dit vormt een bobbel op het lichaam. Je kunt je voorstellen dat als de buikinhoud in die bobbel klem zit, dit veel pijn geeft. Een operatie moet dan verlichting brengen”, legt chirurg Jeroen Ponten uit. In Nederland worden per jaar ongeveer 6500 patiënten geopereerd aan een navel- en bovenbuikbreuk.

Twee soorten matjes

De ‘mesh’ of het matje wordt in de operatie gebruikt om de buikwand te sluiten en zo te verstevigen. Per jaar worden er ongeveer 20 miljoen ‘matjes’ wereldwijd geplaatst. Eerdere onderzoeken hebben al aangetoond dat het gebruik van een matje bij het sluiten van de buik de beste keuze is ten opzichte van enkel hechten met naald en draad. De promovendus heeft in zijn onderzoek gekeken welk matje je hiervoor dan het beste kan gebruiken. Hij heeft de focus gelegd op twee soorten matjes.

Ponten: “Er deden in totaal 350 patiënten mee met de studie. De ene helft heeft het matje gekregen dat bestaat uit verschillende lagen, de andere helft het matje met slechts één laag. Beide groepen hebben we twee jaar gevolgd en in de groep die het eenvoudige eenlaags matje heeft gekregen, zagen we minder her operaties en complicaties. Saillant detail; het is tevens het goedkoopste matje.”

Negatief imago

Ondanks het feit dat meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat het gebruik van een matje bij een buikwandbreuk de beste keuze is, hebben ze in de maatschappij nog altijd een negatief imago. Ponten: “Er gaat geen buikwandpoli voorbij dat ik mijn patiënten moet uitleggen dat het sluiten van de buik bij een buikwandbreuk mét een matje echt het beste is. Het is jammer dat het gebruik van matjes allemaal over een kam worden geschoren. Natuurlijk zijn er patiënten die te maken krijgen met complicaties maar niets doen is bij deze patiëntengroep geen optie. Niemand zit te wachten op een terugkerende breuk of een complicatie, de patiënt niet maar ook zeker de chirurg niet.”