Primeur voor Catharina Ziekenhuis; borstreconstructie met weefsel vanuit het dijbeen

Een chirurgische primeur in het Catharina Ziekenhuis. Het ziekenhuis heeft een borstreconstructie uitgevoerd met weefsel uit het dijbeen. “Door deze nieuwe chirurgische techniek komen meer vrouwen in aanmerking voor een borstreconstructie met eigen weefsel”, zegt plastisch chirurg dr. Gertjan Halbesma. Samen met collega Ben de Brucker reconstrueerde hij een nieuwe borst van het eigen weefsel uit het dijbeen bij een vrouw die eerder was behandeld voor borstkanker.

Afbeelding: Nicky Janssen

Bij borstreconstructies is reconstructie met eigen weefsel de gouden standaard. Hierbij is de meest bekende methode die waarbij weefsel wordt gebruikt uit de onderbuik. Met dit weefsel wordt de nieuwe borst gevormd. “Maar soms komt de patiënt niet in aanmerking voor deze zogenaamde DIEP lap door bijvoorbeeld ernstige littekens op de buik of omdat er eerder een buikwandcorrectie is uitgevoerd. En het komt ook voor dat er gewoonweg te weinig weefsel op de onderbuik aanwezig is om een nieuwe borst te vormen”, legt Halbesma uit, “wanneer dit het geval is, kunnen we er nu voor kiezen weefsel te gebruiken uit het dijbeen.”

Lopen in regio voorop

De eerste patiënt is inmiddels met succes geopereerd. “Het is een verdere ontwikkeling van de borstreconstructietechnieken, waardoor een bredere groep patiënten in aanmerking komt. Dat is een mooie ontwikkeling”, benadrukt Halbesma. Het Catharina Ziekenhuis loopt met deze techniek in de regio voorop. “Er zijn niet veel ziekenhuizen in Nederland die borstreconstructies met eigen weefsel vanuit het dijbeen verrichten. In de regio zijn we zover ik weet de enige.”

Complexe operatie

Een borstreconstructie met weefsel vanuit het dijbeen of de onderbuik is een complexe operatie. “Je opereert op twee plaatsen, en de bloedvaten van het weefsel moeten onder de microscoop weer aangesloten worden en dat vergt veel van de chirurg. Gemiddeld zijn we 6 a 7 uur bezig. Maar het resultaat mag er zijn. Een borstreconstructie uit eigen weefsel voelt en oogt natuurlijker. Voor onze patiënten is deze operatie een laatste stap naar volledig herstel”, benadrukt Halbesma, “ik ben blij dat we nu meer vrouwen kunnen helpen door deze techniek.”

Samen in een operatie

In het Catharina Kanker Instituut worden jaarlijks zo’n 300 vrouwen met borstkanker geopereerd. Chirurgen van het ziekenhuis proberen waar mogelijk borstsparend te opereren. Is dat niet mogelijk, dan moet de gehele borst gereconstrueerd worden. De plastisch chirurg zal dan alle mogelijke opties bespreken. Het ziekenhuis was enkele jaren geleden één van de eerste ziekenhuizen in Nederland waar de plastische chirurg samen met de borstkankerchirurg een operatie uitvoerde. Daardoor hoeven vrouwen vaak maar een keer geopereerd te worden. Met deze nieuwe ontwikkeling om eigen weefsel uit het dijbeen te gebruiken, heeft het ziekenhuis het palet van mogelijkheden om vrouwen met borstkanker optimaal te helpen, verder uitgebreid.