Patiënten krijgen kooktips van de Catharina-koks

Patiënten die chemotherapie ondergaan, hebben vaak last van smaak- en reukveranderingen. Eten wordt minder lekker, terwijl goed eten juist voor deze groep zo belangrijk is. Daarom organiseerde het Catharina Ziekenhuis een workshop voor patiënten met kanker, waarin zij werden verleid met de lekkerste gerechten.

De patiënten en hun naasten kwamen naar de keuken van het Catharina Ziekenhuis voor de smaakworkshop. Ze werden ontvangen met een smoothie, terwijl de koks al volop bezig waren met voorbereidingen voor bijvoorbeeld de pastinaaksoep en bospaddenstoelenrisotto met truffel. Na de kennismaking mochten de patiënten meekijken bij het bereiden van maaltijden. Ze kregen tips, stelden vragen en mochten tussendoor wat proeven. Lia is erg enthousiast: “Ik heb alleen maar genoten! Meerdere tips neem ik mee naar huis. Zo kook ik al 40 jaar broccoli, maar rauw vind ik het nog veel lekkerder. En niet-geroosterde pijnboompitten zijn veel lekkerder dan geroosterde pitten. Ook associeer ik de smaak van knoflook nu met autobanden, gek hè! Mijn smaak is veranderd.”

Kookboekje

Na een interactief uur werden de gerechten geserveerd aan de mooi gedekte tafel. De deelnemers genoten van de gerechten en de gesprekken met elkaar. Met een kookboekje op zak gingen ze naar huis. Lia: “Ik ga het boekje thuis vaak gebruiken. En waar ik ook erg benieuwd naar ben, is of ik over een tijdje verschil proef bij hetzelfde recept.”

In het kader van Wereldkankerdag organiseert het Catharina Ziekenhuis een Oncologieweek waarin we aandacht besteden aan onze patiënten én de zorg rondom kanker. Een van de activiteiten was een smaakworkshop, omdat het voor patiënten met kanker van groot belang is om fit te blijven en goed te eten. Dit kan lastig zijn als je last hebt van geur- en smaakverandering. Onze koks en diëtisten geven daarom graag tips.