Gynaecologen Catharina Ziekenhuis hebben Brabantse primeur met nieuwe operatietechniek

Vrouwen die hun baarmoeder moeten laten verwijderen, staan voor een zware operatie. In het Catharina Ziekenhuis is een nieuwe techniek beschikbaar die veel voordelen biedt voor de patiënt. Gynaecologen dr. Huib van Vliet en dr. Anne Damoiseaux zijn de eerste gynaecologen in Brabant die bij het verwijderen van de baarmoeder vNOTES* techniek hebben toegepast. “Het is een combinatie van twee bestaande  operatietechnieken; te weten een kijkoperatie via de buik en een operatie via de vagina. Het is een mooie ontwikkeling en een uitbreiding in de behandelkeuze voor de patiënt”, aldus dr. Damoiseaux.

De nieuwe techniek leidt bij vrouwen tot minder pijn na de operatie, kortere ziekenhuisopname, minder complicaties na de operatie en geeft geen littekens. “Het grootste voordeel is dat we onze patiënten een breder pallet aan behandelingen kunnen bieden. Welke techniek past het beste bij welke patiënt? Zorg op maat!”, benadrukt dr. Damoiseaux.

Zicht en ruimte

De nieuwe techniek geeft de gynaecologen meer zicht en meer ruimte in de buik. “Via de vagina brengen we nu ook een camera naar binnen en we zijn nu ook in staat om net als bij een kijkoperatie in de buik, deze ‘op te blazen’. Door gas in de buikholte te brengen, creëer je meer ruimte en komen meer vrouwen in aanmerking voor een verwijdering van de baarmoeder via de vagina”, legt dr. Van Vliet uit, “omdat er meer ruimte en zicht is, kunnen we in dezelfde operatie ook gemakkelijk de eileiders en eierstokken direct verwijderen. Zeer waarschijnlijk verlaagt het verwijderen van de eileiders het risico op eierstokkanker op latere leeftijd.”

Toekomst

De vNOTES techniek wordt momenteel in het Catharina Ziekenhuis alleen nog gebruikt voor het verwijderen van de baarmoeder, de eileiders en de eierstokken. In de toekomst wordt de nieuwe techniek ook toegepast bij andere gynaecologische ingrepen zoals bij bijvoorbeeld het verwijderen van een eierstokcyste of een sterilisatie.

Het Catharina Ziekenhuis is het tweede ziekenhuis van Nederland die deze techniek gebruikt. Ook in het Zuyderland wordt deze techniek toegepast.

Meer weten? Neem contact op met de polikliniek Gynaecologie: 040 – 239 93 00.

* vNOTES staat voor Vaginal Natural Orifice Transluminal Endoscopic Surgery. Hierbij wordt via de vagina, de baarmoeder verwijderd.