Twee nieuwe coronabesmettingen

01.00 uur

In het Catharina Ziekenhuis zijn twee nieuwe coronabesmettingen vastgesteld. Het gaat om de partner van de patiënt die maandag positief testte. Zij en haar partner worden in isolatie verpleegd in het ziekenhuis. Daarnaast werd woensdagavond bekend dat helaas ook een medewerker besmet is met het coronavirus. De medewerker zit in thuisisolatie.

De medewerker heeft het virus vermoedelijk opgelopen bij het verplegen van de patiënt, bij wie afgelopen maandag corona werd vastgesteld. Het ziekenhuis heeft per direct besloten om de patiënten van de afdeling waar de verpleegkundige heeft gewerkt in isolatie te verplegen. Het gaat om een gedeelte van de afdeling chirurgie (5-oost). Daar worden op dit moment 13 patiënten verpleegd. Zij worden uit voorzorg getest op het coronavirus. Voor de afdeling geldt een opnamestop. Ook is het ziekenhuis een contactonderzoek onder patiënten en medewerkers van de betrokken afdeling gestart. Het ziekenhuis heeft meerdere afdelingen waar chirurgische patiënten worden verpleegd. De geplande OK’s kunnen gewoon doorgaan, omdat nieuwe patiënten veilig op die afdelingen verpleegd kunnen worden. De patiëntenzorg in het Catharina Ziekenhuis op alle andere afdelingen en poliklinieken verloopt verder normaal.

Inmiddels hebben 94 medewerkers van het ziekenhuis zich laten testen die mogelijk in contact zijn geweest met de eerste patiënt bij wie corona is vastgesteld. 93 Medewerkers zijn negatief getest en dragen het virus dus niet bij zich. Helaas werd één medewerker positief getest.

Voor vragen heeft het ziekenhuis een informatielijn geopend: 040 – 244 05 50. De informatielijn voor patiënten/bezoekers is bereikbaar van 08.00 uur tot 20.00 uur. Het ziekenhuis vraagt patiënten en bezoekers met griepverschijnselen die in een risicogebied* zijn geweest en/of in contact zijn geweest met een patiënt bij wie het coronavirus is vastgesteld niet naar het ziekenhuis te komen. Eventuele afspraken kunnen telefonisch worden verzet.

* Kijk voor overzicht risicogebieden op www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden#nederland

Update 17.00 uur
Er zijn nu 104 medewerkers getest, waarvan er 103 negatief zijn getest.