Veelgestelde vragen

Wij helpen u graag verder als iets onduidelijk is. Staat uw vraag hier niet bij? Neem contact met ons op via het contactformulier. U kunt uiteraard ook met ons bellen, telefoonnummer 040 - 239 91 11.

  1. Waar kan ik parkeren?
  2. Ik ben slecht ter been. Zijn er rolstoelen in het ziekenhuis?
  3. Hoe weet ik waar in het ziekenhuis ik moet zijn?
  4. Kan ik mijn mobiele telefoon meenemen in het ziekenhuis?
  5. Is er een mogelijkheid om in het Catharina Ziekenhuis te eten?
  6. Waar kan ik terecht als ik een klacht heb?
  7. Wanneer kan ik een patiënt bezoeken?
  8. Hoe kom ik met het openbaar vervoer bij het ziekenhuis?
  9. Als ik ben opgenomen, kan ik dan telefoneren?
  10. Kan ik een laptop meenemen?
  11. Is het mogelijk om in het Catharina Ziekenhuis te overnachten als mijn familie opgenomen is?
  12. Waar geef ik mijn nieuwe adresgegevens door als ik verhuisd ben?
  13. Hoe kan ik mijn medisch dossier opvragen?
  14. Wat zijn de openingstijden van de bloedafname, de röntgenafdeling en andere onderzoeksafdelingen?
  15. Wat zijn de wachttijden voor een poliafspraak of een behandeling/operatie?
  16. Heeft het Catharina Ziekenhuis ook comfortkamers?
  17. Ik heb een vraag over een rekening, waar kan ik terecht?
  18. Wat kost mijn behandeling?
  19. Ik wil graag informatie over een medische aandoening
  20. Ik wil graag informatie over weefseldonatie
  21. Wat is het NORO-virus?

1. Waar kan ik parkeren?

Als u bij de hoofdingang van het ziekenhuis wilt parkeren, kunt u terecht op de parkeerplaats P1 of P2. Het Catharina Kanker Instituut en de afdeling Radiotherapie hebben een aparte ingang met parkeergelegenheid (P5). Als u het terrein van het Catharina Ziekenhuis oprijdt, volgt u hiervoor de borden 'Catharina Kanker Instituut' of 'Radiotherapie'. Op alle parkeerterreinen is betaald parkeren van toepassing. Meer informatie vindt u bij parkeren en parkeertarieven.


2. Ik ben slecht ter been. Zijn er rolstoelen in het ziekenhuis?

Jazeker, rolstoelen vindt u:

  • buiten, bij de hoofdingang van het ziekenhuis
  • binnen, in de ontvangsthal bij de hoofdingang van het ziekenhuis

U kunt deze tijdelijk gebruiken binnen het ziekenhuis voor een borg van € 1,-. Na terugplaatsing krijgt u de euro weer terug.


3. Hoe weet ik waar in het ziekenhuis ik moet zijn?

Om u wegwijs te maken door het ziekenhuis, werken we met routenummers. Elke polikliniek en (onderzoeks)afdeling heeft een eigen routenummer. In de centrale hal bij de hoofdingang van het ziekenhuis staat een bord met alle routenummers. U kijkt welk routenummer u moet volgen en deze leidt u naar de betreffende polikliniek of afdeling. De routenummers staan ook in de Routewijzer. Deze ligt voor u klaar bij de receptie in de centrale hal en bij de grotere liften.


4. Kan ik mijn mobiele telefoon meenemen in het ziekenhuis?

Op de meeste plaatsen in ons ziekenhuis is mobiel bellen toegestaan. In de rode zones is het verboden. Mobiele telefoons kunnen daar de medische apparatuur verstoren. In de rode zones dient u uw telefoon daarom helemaal uit te schakelen. Ook de stille stand en trilfuncties zijn niet toegestaan.


5. Is er in het Catharina Ziekenhuis een mogelijkheid om te eten?

Jazeker! U bent van harte welkom in ons bezoekersrestaurant in de centrale hal bij de hoofdingang. Hier kunt u genieten van een uitgebreide keuze aan heerlijke gerechten die vers voor u bereid worden. Van maandag t/m vrijdag bent u hier van harte welkom van 08.00 tot 20.00 uur. In het weekend is het restaurant geopend van 12.00 tot 20.00 uur.
Espressobar

Heeft u niet zoveel tijd? Dan bent u ook van harte welkom in de espressobar in de centrale hal. In de espressobar heeft u onder andere de keuze uit verschillende soorten vers bereide koffie, verse croissants, brownies, muffins en verse jus d’orange, ook om mee te nemen. De espressobar is de hele week geopend van 06.30 - 21.30 uur.


6. Waar kan ik terecht met een klacht?

Met een klacht kunt u terecht bij bureau Patiëntenbelangen op de begane grond, via route 16. Het telefoonnummer is 040- 239 84 10. De klachtenfunctionaris van het bureau zoekt samen met u naar een oplossing.


7. Wanneer kan ik een patiënt bezoeken?

De algemene bezoektijden van het Catharina Ziekenhuis:

Algemene bezoektijden
Tussen 16.00 en 20.00 uur zijn directe naasten, familie en vrienden welkom met een maximum van twee bezoekers per patiënt op hetzelfde moment. Voor één directe naaste van de patiënt (partner, kind, ouder) is het mogelijk om van 11.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 21.00 uur aanwezig te zijn. Van 13.00 - 14.00 uur is het rustuur voor onze patiënten. Wij vragen u dit te respecteren.

 

Voor enkele afdelingen gelden afwijkende bezoektijden:

AfdelingTijdenSpecifiek
IC, MC en CCU 13.30 tot 14.15 uur
18.45 tot 19.45 uur
Individuele afspraken mogelijk gedurende 24 uur
Cardiothoracale chirurgie 13.30 tot 14.15 uur
18.45 tot 19.45 uur
 
Kinderafdeling 14.00 tot 19.00 uur Ouders en broers en zussen de gehele dag
Psychiatrie 18.00 tot 20.00 uur Woensdag, zaterdag en zondag ook van 14.00 tot 15.30 uur
Kraamafdeling 10.00 tot 12.00 uur
15.00 tot 20.00 uur
Voor partners:
Kraamsuites: 24 uur
Meerpersoonskamers: tot 22.00 uur
Rustuur: 12.00 tot 15.00 uur
Geriatrie 13.30 tot 14.30 uur
18.45 tot 19.45 uur
Individuele afstemming mogelijk, bijvoorbeeld voor mantelzorgers
Nucleaire geneeskunde 10.00 tot 21.00 uur

Maximaal 1 uur per bezoeker, per dag.
In verband met de straling mogen kinderen jonger dan 10 jaar en zwangere vrouwen niet op bezoek komen. De eerste dag na de toediening van de radioactiviteit is er geen bezoek toegestaan.


8. Hoe kom ik met het openbaar vervoer bij het Catharina Ziekenhuis?

Aan de achterzijde van het Centraal Station Eindhoven vertrekken bussen naar het Catharina Ziekenhuis. De reistijd is ongeveer tien minuten.

Lijn 2: Blixembosch West Lijn 3: Best
Lijn 9: Son en Breugel Lijn 321: Boekel
Lijn 322: Gemert Lijn 404: Sterrenlaan
Lijn 405: Achtse Barrier Lijn 406: Ekkersrijt

Meer informatie over de dienstregeling van de bussen vindt u op de website www.9292ov.nl. U kunt ook bellen met het landelijke telefoonnummer 0900 - 9292 (€ 0,70 per minuut). Meer informatie vindt u bij routebeschrijving.


9. Als ik ben opgenomen, kan ik dan telefoneren?

De vaste telefoons op de patiëntenkamers op de verpleegafdelingen werden laatste jaren nauwelijks gebruikt. Daarom zijn er geen vaste telefoons meer op de verpleegkamers. De meeste patiënten gebruiken liever hun eigen mobiele telefoon. Dat is ook wel zo handig, want familie en vrienden kennen immers uw nummer en u heeft uw eigen telefoon bij de hand. Heeft u geen mobiele telefoon, vraag de verpleegkundige dan naar de mogelijkheden.

Op de meeste plaatsen in ons ziekenhuis is mobiel bellen toegestaan. In de rode zones is het verboden. Mobiele telefoons kunnen daar de medische apparatuur verstoren. In de rode zones dient u uw telefoon daarom helemaal uit te schakelen. Ook de stille stand en trilfuncties zijn niet toegestaan.


10. Kan ik een laptop meenemen?

Het gebruik van een laptop is toegestaan, mits hierdoor de normale werkzaamheden en gang van zaken in het ziekenhuis niet verstoord worden. Veel patiënten vinden het prettig om gebruik te maken van draadloos internet tijdens hun opname. Op de meeste verpleegafdelingen zijn er plaatsen waar dit mogelijk is. De verpleegkundige kan u vertellen hoe het werkt. Draadloos internet is dan (tegen betaling) mogelijk met HotSpots van KPN. Lees meer in de folder Draadloos internet op de verpleegafdeling.

Het Catharina Ziekenhuis biedt geen ondersteuning bij (technische) vragen over internetgebruik. Ook kan het ziekenhuis niet aansprakelijk worden gesteld voor vermissing, diefstal of beschadiging van laptops, PDA’s, kraskaarten, creditcards en dergelijke. Meer informatie vindt u bij voorzieningen.


11. Kan mijn familielid in het Catharina Ziekenhuis overnachten?

Familieleden kunnen niet in ons ziekenhuis overnachten. U kunt wel overnachten in een hotel of bij een particulier in de buurt. Bekijk de folder Verblijf in de omgeving van het Catharina Ziekenhuis voor meer informatie. Informatie over hotels in Eindhoven en omgeving vindt u op internet. Kijk bijvoorbeeld eens op www.thisiseindhoven.nl.

Ouders kunnen wel bij hun kind overnachten. Er wordt dan voor één ouder een bed naast dat van het kind gezet. Het is niet mogelijk om een aparte kamer voor u en uw kind te reserveren. Kijkt u voor de mogelijkheden op de pagina van de kinderafdeling.


12. Waar geef ik mijn nieuwe adresgegevens door?

Uw nieuwe adresgegevens kunt u doorgeven bij de Patiëntenregistratie in de centrale hal van het ziekenhuis. Vergeet niet uw legitimatiebewijs en verzekeringsbewijs mee te nemen. Het is ook mogelijk om uw adreswijziging door te geven via het telefoonnummer 040 - 239 54 00 of via het digitale formulier adreswijziging.


13: Hoe kan ik mijn medisch dossier opvragen?

Download hier het machtigingsformulier en print het uit. Vul het machtigingsformulier duidelijk en volledig in. Onderteken het ingevulde formulier en stuur dit (zonder postzegel) naar:

Catharina Ziekenhuis
t.a.v. Bureau Patiëntenbelangen
Antwoordnummer 298
5600 VC Eindhoven

U kunt het formulier ook via e-mail sturen naar Bureau Patiëntenbelangen: infopbe@catharinaziekenhuis.nl. U ontvangt binnen 15 werkdagen een kopie per post. Houdt u alstublieft rekening met deze termijn bij het maken van uw (vervolg)afspraken. U kunt alleen een spoedverzoek indienen bij een acute, medische noodzaak. Dat kunt u op het machtigingsformulier noteren. Ook kunt u daarop noteren als u het dossier liever niet via de post wilt ontvangen, maar persoonlijk wilt komen ophalen.


14: Wat zijn de openingstijden van de bloedafname, de röntgenafdeling en andere onderzoeksafdelingen?

Hieronder ziet u de openingstijden van deze afdelingen. Sommige onderzoeken zijn mogelijk zonder afspraak. U heeft wel een aanvraag nodig van een arts.

  • Hartfilmpje/ ECG-afdeling, via route 90:
    Voor het maken van een hartfilmpje/ECG heeft u geen afspraak nodig. U kunt terecht van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 17.00 uur.

15. Wat zijn de wachttijden voor een polikliniekafspraak of een behandeling/operatie?

Wij publiceren voortdurend onze wachttijden van diagnose, dagbehandeling en opname. Dit zijn gemiddelde cijfers die we maandelijks actualiseren.


16. Heeft het ziekenhuis comfortkamers?

Nee, deze hebben we niet. Om onze patiënten zo snel mogelijk te helpen, gebruiken we alle kamers intensief. Patiënten krijgen alleen een éénpersoonskamer als dat medisch noodzakelijk is. Heeft u een aanvullende verzekering die u recht geeft op een comfortverblijf? Haalt u bij de opnameafdeling een verklaring dat u niet op een comfortkamer heeft gelegen.


17. Ik heb een vraag over een rekening, waar kan ik terecht?

Neem op werkdagen tussen 09.00 uur en 12.00 uur contact op met de debiteurenadministratie, telefoonnummer: 040- 239 89 43. U kunt uw vraag ook via e-mail stellen: infodebiteurenadministratie@catharinaziekenhuis.nl. Vergeet niet het factuurnummer te vermelden.


18. Wat kost mijn behandeling?

Of een behandeling wordt vergoed, kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar. Wordt het niet vergoedt, bekijk dan onze standaard prijslijst. Houdt u er rekening mee dat wanneer nog niet duidelijk is welke behandeling u krijgt, het moeilijk is om aan te geven wat de kosten zullen zijn. U zult eerst een afspraak moeten maken met een arts.


19. Ik wil graag informatie over een medische aandoening

Neemt u contact op met het betreffende specialisme. Wilt u graag algemene informatie of weten waar u dit kunt vinden? Dan kunnen de medewerkers bij Patiëntenvoorlichting u helpen.


20. Ik wil graag informatie over weefseldonatie

Als iemand overlijdt, kan het zijn dat hij of zij weefsels beschikbaar wil stellen aan anderen. We spreken van 'weefseldonatie' als iemand bot, hartkleppen, hoornvliezen en huid wil afstaan. Dit hangt wel van een aantal factoren af. Meer informatie leest u in de folder Wat is weefseldonatie. Mocht u na het lezen van de folder vragen hebben, dan kunt u op werkdagen contact opnemen met onze donatiefunctionaris. Zij is te bereiken op telefoonnummer 040 - 239 65 08. U kunt ook een afspraak met haar maken.


21. Wat is het NORO-virus?

Het NORO-virus is een heel besmettelijk virus dat buikgriep veroorzaakt. Als u besmet bent met het NORO-virus, kunt u last hebben van hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid, braken en diarree. Ook kunt u lichte koorts hebben. In een ziekenhuis bevinden zich veel (zieke) mensen dicht bij elkaar, waardoor het risico op een infectie toeneemt. Als u het NORO-virus bij u draagt, wordt u geïsoleerd verpleegd. Geïsoleerd verplegen betekent letterlijk: afgezonderd verpleegd worden. Onze professionals weten goed hoe ze moeten handelen als hier sprake van is. Ook werken in het ziekenhuis hygiënisten, experts op dit gebied, die zich dagelijks bezighouden met het voorkomen van infecties in het ziekenhuis. Meer informatie leest u in de folder NORO-virus.

Route polikliniek Pijngeneeskunde en Pre-Operatieve Screening (PPOS)